Alexandra Kamis – Konsten att teckna rörelse

december 3, 2011

Detta är en bok som ska lära ut den roliga men mycket svåra konsten att teckna rörelse. Den som behärskar detta har möjlighet att dels göra bilder levande, men även att ge sina bilder ett annat djup och nästan fånga en extra dimension. Läs vidare för att få en känsla för vad boken lär ut och hur pass skickligt författaren får mig att förstå och använda den förmågan.

Boken inleds med några exempel över hur man ska och inte ska göra. Dessa är inte så många för nästan genast går författaren vidare för att enbart visa hur någonting bör göras och ofta får man flera exempel på hur en viss effekt kan uppnås. Detta tycker jag är en viktig del att belysa eftersom det i teckningens värld sällan bara finns ett korrekt sätt att göra någonting.

I boken trängs mängder av exempel. Dessa tycker jag dessvärre inte är så jättefina eller talande så jag är dessvärre inte enbart glad då jag läser, förstår och reflekterar över boken. Det är synd tycker jag att boken inte har fler ”fina” bilder för vissa bilder tilltalar mig faktiskt riktigt mycket medan andra inte alls känns bra. Naturligtvis är detta helt en smaksak, men jag vill ändå råda den som funderar på att köpa boken att bläddra i den innan. Jag känner nämligen som så att boken ger så mycket mer om bilderna tilltalar och gillar man dem inte så blir det svårt att ta boken till sig.

Dessa ord tilltrots är detta en mycket givande bok inom sitt område. Det allra finaste är att det är en bok på svenska inom ett ganska snävt område som annars tas upp som snabbast i andra större mer allmänna böcker. Det känns roligt att kunna köpa en bok inom ett område istället för att köpa hem en jättetjock bok och sedan inte få alls så mycket information om det som jag själv är mest intresserad av.

Någonting mycket positivt är jämvikten av text och bilder, något som jag tycker är av yttersta vikt i en bok som denna. För mycket text skulle liksom bli tråkigt och en bok med bara bilder blir lätt en bok man bara bläddrar lite förstrött i. Detta är alltså en bok att såväl läsa som bläddra i vilket naturligtvis är trevligt.

Författaren märker jag har mycket stor erfarenhet men skriver dessvärre bättre än ritar. Jag tycker dock att det är mycket viktigt med texten så den väger upp bilderna på ett bra sätt. Personligen föredrar jag sämre bilder förklarade med bra text än motsatsen. Läser man således texten i denna bok och sedan utifrån bilderna i boken utvecklar en egen stil tror jag att man kan lyckas mycket bra. Jag är övertygad om att denna bok kan ge något till såväl nybörjare som till den lite mer avancerade tecknaren då det finns mycket som gås igenom.

Köp boken ifall du vill veta mer om att teckna rörelse med både text och bilder. Boken är på svenska och inte alls svår att sätta sig in i och förstå. Bilderna statuerar mycket goda exempel även om jag själv inte direkt tilltalas av dem. Visst kan även vissa tips kännas banala, men det är ju bara jag… På det stora hela en mycket fin bok som blir en bra present till den som är intresserad av att teckna.

Tack ICA Bokförlag för recensionexemplar av boken!

[easyreview title=”Betyg” cat1title=”Totalt:” cat1detail=” ” cat1rating=”7″]