En härlig bok – Mia Törnblom

april 17, 2015

Jag läser allt av Mia Törnblom, kort sagt är hon en husgud hemma hos mig. Vore det inte för att jag vet att andra inte vill höra det så skulle väldigt många meningar som kommer ur min mun inledas med ”Mia Törnblom skriver i sin bok…” Men så säger jag inte för har jag lärt mig någonting utav de böcker jag läst så är det att inte komma med oombedda råd.

En härlig bok är härlig både på in- och utsidan. För omslaget måste jag skriva några rader om. Det är liksom mjukt och gosigt så man (i alla fall jag) blir lätt sittande, klappande på det som om det vore en liten kattunge eller liknande. Kanske är det därför inte boken kommit med till jobbet, en kommunal tjänsteman ska inte spendera tid på sitt kontor klappande på en bok, det ser inte bra ut.

Nåväl, boken vill ni säkert läsa lite om. Den är som en kalender eller dagbok med trevliga citat. Ja, jag vet att många kalendrar har citat men de citaten brukar vara från diverse filosofer från Kina och städer med språk som är utdöda. Därför är det kul med lite fräscha citat, citat från någon jag gillar skarpt. Förvisso känner jag igen väldigt mycket, men det är ju bara bra, det betyder ju att klokheterna ifrån tidigare böcker faktiskt fastnat!

När jag skriver kalender menar jag inte den typen av kelander som berättar att idag är det måndag, kungen har namnsdag och månen är full. Nej det står bara datum, ett fint, tänkvärt citat och så finns det plats för ens tankar. Väldigt bra och lätthanterligt. Hade boken varit avsedd för säg 2015 då hade jag känt mig stressad att skriva något varje dag i år, nu kan jag ju skriva oavsett vilket år det råkar vara för den 15 april inträffar ju varje år. Och ja, 29 februari finns med så skottår är inga problem, allt är uträknat och ordnat!

Jag tycker om den här boken, både dess insida och utsida. Jag har försökt att fotografera utsidan men kameran, trots att den var relativt dyr, gör den inte rättvisa. Den som vill läsa en remoan av Mia Törnblom, lära sig ledarskap eller mer om självkänsla ska nog köpa en annan bok att börja med eller utöver denna. Det är inte fel att köpa den här men om exempelvis ”Självkänsla nu” är ett verktyg så är den här boken olja – något som håller verktyget i trim.

Boken får mig att reflektera och plita ner mina tankar. Denna plus ”Brabok” gör kvällen komplett. Därav mitt höga betyg.

Betyg 10/10