Roll for it – Brädspel

juni 10, 2016

Roll for it är ett tärningsspel från Calliope games. Spelet finansierades genom Kickstarter 2013 och har efter det sålts i affärer samt följts upp med en utökad version. Jag har provat den ”röda” varianten. (Finns även en lila samt deluxe-utgåva)

Spelet går ut på att varje spelare tar sex stycken tärningar. På bordet läggs det tre uppvända kort från spelhögen. Varje omgång får alla spelare lägga ut så många tärningar som matchar de tärningar som syns på korten på bordet. Så snart någon matchat samtliga tärningar på ett kort tillfaller detta kort spelaren och ett nytt kort vänds upp från spelhögen. Spelet fortgår på det sättet tills det att någon når 40 poäng.

På kartongen står det att spelet är för spelare från åtta år och äldre. Jag har spelat det med min femåring och det gick jättebra, särskilt eftersom alla spelar med synliga tärningar så man kan hjälpa lite yngre spelare i det fall det behövs.

Spelet flyter på bra och är ett trevligt utfyllnadsspel. Lite känns det som Yatzy men med slumpade valbara mål att uppnå. På sikt kommer jag nog fortsatt att föredra Yatzy, men ”Roll for it” är på intet sätt ett dåligt spel. Det jag kan tycka är att tärningarna är lite små och designen på korten lite intetsägande och tråkig. Där går det i och för sig att köpa deluxe-varianten och få finare kort, men jag ville köpa standardvarianten för att se om jag gillade det. Tärningarna går givetvis att byta mot vilka 6-sidiga tärningar som helst, men varje spelare bör ha olika färger för enkelhetens skull.

Betyg: 7/10