Castles of Mad King Ludwig – Brädspel

juli 15, 2016

I Castles of Mad King Ludwig gäller det att bäst bygga ett slott efter hur den galne kungen vill ha det. Hur slottet ska byggas är olika varje gång och det krävs en hel del strategi för att lyckas bäst. För att bygga slottet har alla spelare tillgång till pengar och ett antal byggbrickor som kostar pengar. En spelare agerar byggherre och den eller de andra spelarna ger denna spelare pengar. Byggherren i sin tur bestämmer hur mycket varje byggbit ska kosta. Nackdelen med att vara byggherre då? Jo, den som för tillfället är byggherre får välja vilken byggbit eller rum han eller hon vill köpa sist av alla.

Köpa en byggbit må vara enkelt i de flesta fall, välja den bästa för det givna tillfället kan dock vara svårt. Dels så kan olika byggbitar eller rum som de oftast är ha bonusar eller få negativa effekter utav närliggande rumsbrickor. Vidare finns det brickor för vilka man får extrapoäng i slutet om man bäst uppfyllt. Exempelvis kan den spelare som byggt flest runda rum få en massa extrapoäng om kungen önskat att många sådana ska finnas i slottet. Varje spelare har utöver dessa även ett antal kort på sin hand vilka ger extra poäng i slutet om kriterierna för dessa uppfylls.

Något av det jag tycker bäst om med spelet är att man kan spela det ensam. Jag har gjort det några gånger och det är väldigt roligt även det, dock är det roligare med vänner. Två spelare är roligt men det kan bli lite rörigt och enformigt att skicka byggmästar-brickan mellan varandra hela tiden. Roligast har jag nog haft när vi varit 3 spelare men tyvärr har jag ännu inte hunnit med att spela det med fler spelare. Jag har den svenska varianten och visst är översättningen okej, tråkigt nog är inte alla brickor översatta utan rumsnamnen är fortfarande på engelska vilket är lite synd om yngre spelare eller någon som inte kan språket spelar. Å andra sidan kan man spela hela spelet utan att kunna ett ord svenska eller engelska då det bygger på symboler!

Betyg: 9/10