Donkey Konga, Gamecube

juni 29, 2012

För det första måste jag säga att jag har den japanska versionen av Donkey Konga och därför kommer denna recension behandla det spelet. Jag anser att det går bra att använda sig av den japanska versionen för att spelsättet är detsamma och gillar man det så tycker man troligtvis om båda spelen även om musiken varierar.

Detta är ett i raden av de musikspel som släppts framförallt i Japan. Det nya med detta spel är dock att det är till Gamecube samt att det släppts här i Sverige vilket annars inte hör till vanligheterna då det gäller musikspel. För att spela använder du med fördel de trummor eller bongas som de kallas då du spelar. Dessa bongas kan du dels klappa på en i taget (de är två), båda samtidigt eller göra handklapp över då de har en inbyggd mikrofon som uppfattar sådant. Hur du ska klappa och när du ska trumma bestäms av vilken låt och svårighet du väljer. Väljer du en lätt sång är det inte så mycket att tänka på mer än att hålla koll på när du ska klappa och hur vilket man med lätthet hinner överblicka på skärmen innan det är för sent. Detta gäller dock inte då du väljer att spela till lite svårare låtar i högre tempo utan då är det enda sättet att lär sig låten och när du ska trumma på vilken trumma.

Låtarna i spelet varierar, både till genre och kvalitet. I den japanska versionen finns det många låtar som starkt påminner om de låtar Mora Träsk förgyllde min barndom med – fast på japanska då. Dessa blir det naturligt roligt att sitta och klappa till, men kanske inte så länge då låtarna dessvärre inte har det de behöver för att locka mig att lyssna en miljon gånger på dem. Spelet har även begåvats med lite spelmusik och det är naturligtvis uppskattat av ett fan som jag då den musiken känns så ”rätt” eftersom den levereras i den omgivning den ska levereras på något sätt.

Donkey Konga är ett partyspel och partyspel ska man kunna spela många samtidigt. I detta spel kan du koppla in sammanlagt fyra bongas och alltså vara fyra samtidigt som trumma. Detta är dock inte helt problemfritt på grund av trummornas mikrofoner som rätt ofta överreagerar och registrerar ljud som någon annan gör. Det låter kanske inte så farligt, men en av spelet funktioner är att om man klarar flera ”klapp” på raken så binds de ihop i en så kallad ”combo” och får man en lång combo så betyder det ett poängmässigt försprång. Om då din trumma känner av någons skrik eller lite för vilda klapp så avbryts din combo och poängen kan inte bli lika hög. Nu är ju inte spel enbart tävling utan glädje och gemenskap så kan man se genom fingrarna ibland och inte bli sur ifall andra förstör ditt spelande så är detta ett toppenspel, frågan är sedan om man har tre vänner med bongas som är villiga att spela natten lång…

Det mest negativ med spelet är dess svårighetsgrad vilken är något låg på grund av den tolerans spelet har. Vid varje klapp man gör känner den nämligen av hur exakt denna klapp är och är den perfekt så får man en bra poäng och är den sämre så kanske det rent av räknas som en miss. I flera andra spel är toleransen låg, det vill säga du behöver träffa mycket bra för att få bästa möjliga utdelning och i de spelen är det även mycket svårt att få högsta slutbetyg på en låt. I Donkey Konga är man inte lika exakta utan de flesta klarar av att få mycket bra resultat på de flesta banorna. En mycket irriterande sak är dock att man faktiskt kan ha klarat hela låten förutom sista klappet och då klarar man inte banan bra. Missar man dock delar mitt i låten går detta att reparera senare, så se upp med att missa det sista klappet.

Tycker man om musik och lagom lätt trummande på små plastiga trummor kan detta spelet vara det bästa i sitt slag. Har man dessutom inte så stort behov av motstånd och komplexitet är detta ett mycket gott val. Vill man överhuvudtaget ha ett musikspel till Gamecube torde detta i dagsläget vara det bästa valet för spelet är inte alls dåligt utan snarare innovativt och glädjespridande. Jag önskar bara att Bergsala fått släppa en helsvensk version med sköna barnsånger och oförglömliga schlagerhits!