Dr. Mario & Germ Buster, Wii

juli 1, 2012

Efter Nintendo Magasinets stora hype av Super Mario Bros 3 var spänningen på topp dagen då mina föräldrar skulle köpa spelet. Eftersom det var en vardag så var jag och min bror i skolan och skulle därför få vänta tills eftermiddagen innan spelet kunde testas. Väl hemkomna sprang vi upp till TV-spelet och möttes av en svart paus-bild. Besvikelsen då Dr. Mario uppenbarades var stor för även om spelet i sig inte var dåligt så kändes det som ett nerköp jämfört med SMB3. Nu finns Dr. Mario & Germ Buster till WiiWare och eftersom jag idag finner pusselspel roligare än då köptes spelet.
Klassiska Dr. Mario hade två spelsätt – ett för en ensam spelare och ett för två spelare. Då var man tvungen att sitta i samma rum och använda varsin handkontroll, idag går det att spela online och därför kan den man spelar mot vara bosatt vart som helst på jorden. Även spellägena har blivit fler vilket titeln antyder. Dels innehåller spelet ”Dr. Mario” och dels ”Germ Buster”. Dr. Mario fungerar precis som tidigare och ser ut ungefär som det gjorde förr dvs. ett antal virus samlas i en burk. Dessa kan anta en av tre färger och bekämpas genom att tre pillerbitar av samma färg läggs mot bacillen. Då alla virus är borta är spelet vunnet och en svårare omgång tar sin början.

Germ Buster är lite modernare och använder sig utav WiiMotens möjligheter. Här gäller det att peka på, ta tag i och dra pillerbitar för att rensa skärmen på virus. Detta läge har dessvärre inte intresserat mig nämnvärt, men det behöver ju på intet sätt betyda att det inte är kul för andra.

Grafiken är sparsam, mjuk och på det stora hela okej. Det är inte frågan om någon explotion av färger eller heller någon medveten sparsamhet som inte Mega Man 9. Istället känns just grafiken som halvtrist mellanmjölk med ett utgånget datum. Hade denna bäst före-dag legat längre tillbaka i tiden hade det hela kunnat klassas som retro, men nu är inte heller detta fallet och det är lite synd. Påpekas bör att grafiken är okej och tillräcklig och inte alls jätteviktig för spelglädjen.

Musiken är bra. De klassiska spåren finns givetvis med – både från NES och N64 – vilekt är bra. Möjligheten att spela uten musik finns också för den som föredrar en tyst spelupplevelse och inte hittat volymknappen på TV:n. Nej, skämt åsido – effekterna är kvar, det är bara musiken som är bortskalöad så det finns anledning att välja det tysta läget.

Sedan jag köpte spelet har jag inte ångrat det en sekund. Det är roligt att spela ensam, men ännu roligare är det att utmana andra online. Att kunna skicka ett demo till någon man känner är jättebra för då kan man spela mot sina vänner även om de är snåla eller av annan anledning inte vill köpa spelet.

Sammanfattningsvis vill jag säga att spelet är ett solklart köp för alla som gillar pusselspel. Den som spelat originalet och gillade det måste titta närmare på denna uppföljare då den helt enkelt gör jobbet mycket bra. Smidig kontroll, bra musik och fina möjligheter att utmana andra är bara några av anledningarna – köp idag om intresse finns alltså.