Big Bang Theory – säsong 6

juni 17, 2013

Den senaste säsongen av Big Bang Theory – nummer sex i raden hade säsongsavslutning i USA i slutet av maj i år. Jag och min man har följt serien och speciellt den senaste säsongen och nu när den är slut tänkte jag komma med några åsikter om den.

För det första är det kul att alla fortfarande är med och spelar sina roller. Vanligt är ju annars att karaktärer skrivs ut eller skådespelarna hoppar av eller att någon på annat sätt försvinner. Men här är alla kvar och vid god vigör. Den som sett de tidigare säsongerna vet att säsong fem slutade med att Howard fick ett uppdrag av NASA att åka till den internationella rymdstationen och alltså åkte iväg med en raket det sista som hände. Inledningsvis ser man således Howard i tyngdlöst tillstånd kommunicerandes med sin mamma, Bernadette och sina vänner genom telefon eller dator.

De andra vännerna är kvar på jorden och gör det de brukar dvs. killarna jobbar vidare vid universitetet, Penny på ”Cheese cake factory”, Bernadette som mikrobiolog och Amy som professor i neurologi. En hel del i denna säsong går ut på att följa killarna och tjejerna i deras respektive relationer eller ickerelationer vilket fungerar bättre och bättre. Givetvis håller de fortfarande på med en hel del nördigt såsom att spela D&D, besöka Comiccon, spela Xbox och debattera vem som gjorde Mr Spock bäst, men mycket fokus ligger som sagt var på kärleksrelationerna.

Jag har ingen favoritkaraktär utan tycker att de gör ett superjobb allihop. Skådespelarna är övertygande och så otroligt bra på att gestalta sina karaktärer. Jag skrattar mycket och ofta och det är otroligt skönt. Humorn är sådan som jag älskar och det är nog inget avsnitt som jag känt hållt låg klass, inte ens lite lägre klass än normalt.

Säsongen innehåller 24 avsnitt på vardera lite mindre än 25 minuter. Detta må låta lite men jag ser det som en styrka. De får komprimera allt roligt och det är det som gör serien så rapp och tight inbillar jag mig. Jag ser enormt mycket fram emot en sjunde säsong och kommer att följa den slaviskt, det lovar jag!