Bilar 2 – DVD

juni 9, 2013

I filmen Bilar från Disney-Pixar fick vi lära känna Blixten McQueen, Bärgarn, Sally och många fler bligar i Kylarköping. Blixten kom som kaxig racerbil till Kylarköping, hamnade i arresten och fick sedan hjälpa staden och sig själv genom att laga den väg han förstört. Han hittade kärlek och vänskap för livet och kom så att stanna i Kylarköping.

Så blev det dags för en uppföljare att skrivas, skulle det li mer racing eller var skulle fokus hos filmen hamna. Ganska många blev nog förvånade då trailerns visades och filmen presenterades som någon sorts James Bond-parodi. Själv kände jag mig tveksam men sonen älskade ju film nummer ett och fick snart nummer två då den släpptes på DVD. Vi tittade på den och jag kan konstatera att den håller måttet, både för barn och vuxna. Den kan vara lite svår att förstå bitvis för den yngre publiken, men med vissa förklaringar går det fint.

Bild och ljud är som alltid när det gäller Disney-Pixar i högsta klass och det finns absolut ingenting att klaga på. Renderingen av filmen, röstskådespelarna och musiken – samtliga håller världsklass och det är en fröjd att se det färdiga resultatet.

När det kommer till berättelsen är det som sagt var lite Bond-stuk på det hela. Blixten ska iväg på en serie lopp där ett nytt bränsle står som sponsor. Grejen är bara den att det är en stor härva kring bränslet och på något vänster dras Blixtens bästis Bärarn in i det hela. Så medan Blixten tävlar och står i hakar bärgarn ofrivilligt på ett par topphemliga agenter. Jag ska inte avslöja hur det går, men en hel del äventyr blir det för såväl Blixten som Bärgarn, ibland tillsammans ibland isär.

Jag tycker att filmen är bra och helt klart sevärd. Jag skulle gärna sett att den varit något enklare att förstå för barn, men å andra sidan tror jag att den genom att den är dubbelbottnad fungerar bättre för den lite vuxnare publiken. Och ärligt talat, barnen sitter som klistrade så länge de känner igen bilarna så för de spelar det nog mindre roll. Min son på fem år tycker mycket bra om filmen och det gör jag med. Han föredrar film nummer ett medan jag nog sett nummer ett något lite för mycket för att längre kunna uppskatta den. Båda filmerna har sin charm och är sevärda – oavsett du gillar fordon eller inte eller vilken ålder du har.