From Dusk till Dawn – DVD

juli 28, 2012

Två bröder på flykt och en kärnfamilj stöter på varandra och sällskapar till Mexico. Både ja och nej, sällskapar gör de väl inte riktigt det är snarare så att familjen tas som gisslan. De tar sig till Mexico och den bar där bröderna tänkt finna skydd i vilket fall och där går filmen från att vara en film om kidnappning och rån till att bli en riktig vampyrsplattrare.

Bakom filmen står Robert Kurtzman och Quentin Tarantino. Den senare spelar även en av rånarbröderna. Broder nummer två spelas av ingen mindre än George Clooney. Andra stjärnor som medverkar är: Harvey Keitel, Juliette Lewis och Salma Hayek.

Det som känn speciellt och roligt med ”From Dusk till Dawn” är det som är mest framträdande – nämligen hur tydligt filmen består av två delar. Jag gillar båda delarna trots att de är så olika. De skapar en intressant kontrast och den naturliga tvist som uppstår blir såväl givande som bisarr. Första gången jag såg filmen visste jag att något skulle hända ungefär halvvägs men jag visste inte vad. Det är jag glad över för det blev lite av en chock och sådant är alltid roligt!

Jag har sett filmen ett par gånger. Det känns inte som en film jag vill se jätteofta, men den är absolut värd att se ett par tre gånger i alla fall. Filmen är speciell och jag kan tänka mig att det finns ganska många som inte uppskattar den, däremot är jag även övertygad om att det finns oerhört många fler som uppskattar filmen för det den är.

Denna utgåva är en DVD-utgåva med kommentarer, biotrailer, musikvideor, stillbilder, material från uttagningarna samt ”Hollywood goes to hell”. Extramaterialet är inget speciellt och inget jag känner tillför så jättemycket. Visst är det alltid kul med kommentarer, men tja ärligt talat är det bara kommentarerna till ”The Simpsons” jag på allvar gillar att lyssna på.

Nåväl, filmen är absolut värd att se en eller ett par gånger. Jag uppskattar den för det den är, halvt seriös, halvt oseriös. Ta den för det och dras med av handling och karaktärer, repliker och musik. Det finns en hel del bra material och det levereras av flera kompetenta skådespelare!