Futurama Benders Big Score – DVD

juli 30, 2012

Benders Big Score blev den första långfilmen baserad på den populära serien Futurama. Då filmen börjar är det mesta idyll. Företaget går bra och just denna dag ska gänget leverera ett paket till en nudiststrand på en planet långt borta i solsystemet.

Väl framme levererar de paketet och lägger sig sedan för att sola. Där och då dyker en grupp figurer upp med en lista och säger sig vara motståndare till diverse saker, olika beroende på vem de vill ska skriva på. Alla skriver de på och lämnar ut såväl namn som e-postadress. När de sedan kommer hem upptäcker de att de får mycket mer e-post än tidigare och snart har de alla fastnat och gjort bort sig genom att svara på skräpposten.

När chefen inser detta försöker han i ett desperat försök förklara vad som är spam och inte. Det hela går ganska så bra men bara några sekunder senare får han själv ett mail om att han vunnit pengar i ett lotteri som han inte ens visste att han deltog i. Under tiden har Bender – som även han lämnar ut sin adress – lockats av gratis porr och blir själv infekterad av ett virus. Allt strålar samman av att de mystiska figurerna från stranden kommer och säger att de nu äger företaget och det visar sig stämma.

Efter hand framkommer det att det som figurerna är ute efter är den tidskod som en av karaktärerna har i sin ägo. De hittar denna och med Benders hjälp öppnar de en tidsportal som möjliggör tidsresor. Jag har säkert redan avslita för mycket om handlingen, men det rör sig om en ganska så rörig och hyfsat löst sammanhängande berättelse där spam, virus och tidsparadoxer diskuteras.

Precis som Simpson-filmen känns denna film som ett för långt och för invecklat avsnitt från serien. Jag tycker personligen bättre om såväl Simpsons som Futurama som serier, i filmform blir de helt enkelt inte lika vassa.

Annars är det hela en välgjord historia med bra röstskådespelare, fina animationer och bra val av effekter och musik. Filmen är inspelad  2007 och för tiden helt okej. Jag har sett den på DVD vilken har undertexter på svenska, danska, norska, finska och engelska. Översättningen är helt okej och det är inget jag stör mig på gällande den.

Filmen är lite rolig. Givetvis lockas jag lite extra av just detta tema eftersom jag arbetar med IT, men jag kan inte låta bli att känna att det hela blir lite för komplicerat och invecklat för sitt eget bästa. Som jag redan skrivit föredrar jag serien helt enkelt för att det blir för många röda trådar att följa och kort sagt för spretigt. Fans av serien bör självklart se filmen för den är verkligen välgjord. Den som däremot inte brukar uppskatta Futurama kommer sannolikt inte heller att göra det denna gång.