Interstellar

april 4, 2015

Här om kvällen hyrde jag och min man Interstellar från Viaplay. 49:- kostade filmen att hyra i 48 timmar så det slog vi till på. Direkt då vi betalat startade filmen och redan då inleddes besvikelsen.

Besvikelsen handlade inte så mycket om ljud eller story i det läget utan om att kvaliten inte alls var den förväntade. Vi provade att pausa för att se till att tillräckligt mycket laddat ner, sedan ställde vi ner kvaliten för att efter det dra upp den till det maximala värdet. Visst var det skillnad mellan den lägsta och högsta kvalitén – stor skillnad. Detta till trots kändes det inte tillräckligt bra – tyvärr. Detta är ju dock ett problem hos Viaplay som inte har med filmen att göra. En sak kan jag dock konstatera och det är att, blir det inte snart bättre kvalite hos streamingtjänsterna så kommer slaget mot piraterna aldrig att vinnas.

Nåväl, bildkvalitén tilltrots, vi tittade på filmen och här kommer mina åsikter om den. Jag vill låta bli att spoila men flaggar nu för att det kanske kan bli någon spoiler framföver, jag vet inte riktigt.

Filmen börjar med riktigt taskigt väder och människor som beskriver detta. Det taskiga vädret handlar mest om damm som tar sig in i de uselt isolerade husen. Hur som helst får vi träffa filmens huvudpersoner, en man med två barn och en svärfar. Mannen, Cooper är föredetta astronaut numera bonde och änkeman. Coppers flicka, Murph är en tjej som vill gå i pappans tidigare fotspår och hon tyr sig till vetenskap och älskar att titta i gamla böcker om rymdresor, månladningar och annat som numera tycks förklass som ”sagor”. Sonen å andra sidan vill gärna bli bonde och arbeta vidare på sin pappas gård.

Som det är i världen slås grödor ut, först vete, sedan potatis och så vidare. De har nu majsen kvar men även med den ser det ut att gå mot det sämre. Maten räcker inte till så utvecklingen på andra fronter går inte framåt utan tvärt emot verkar det ibland som att den går bakåt. Bland annat nämns att barnens mamma dött av en tumör som kunat hittats om det funnits magnetröntgen. Sådana saker har de alltså inte kunnat utveckla eller ens ha kvar eftersom all mankraft behövts läggas på att ordna mat.

Hur det är så tror sig Myrph ha ett spöke i sitt rum. De andra avfärdar henne men hon är fast besluten om att knäcka ”koderna” spöket skickar till henne. Efter en rejäl sandstorm set Cooper något som får honom att inse att det är något specielt med Murphs rum. Han löser en gåta och hittar på så sätt en organisation han själv inte tror existerar längre.

Han blir så skickad på ett uppdrag. Ensam är han inte utan han har med sig fler skickliga personer samt roboten TARS, tidigare militärrobot.

Att berätta vidare skulle verkligen spoila för mycket känner jag så hädanefter blir det mer åsikter och mindre story. Det jag känner när jag ser tillbaka på filmen är att den känns tråkig. Kanske inte förutsägbar som många andra filmer, mer att de försökt för mycket de som gjort den. Jag förstår att de vill locka och förföra de som nördat ner sig i rymden, stjärnor och världar. Men jag blir inte det minsta förtjust, nej inte ens när det blir mer filosofi än vetenskap blir jag medlurad och det är synd.

Jag såg hela filmen, somade inte en enda gång och jag vill tycka om den men det går bara inte. Alien tycker jag om och Matrix men Interstellar blir aldrig någon favorit är jag rädd. Jag förstår att andra kan uppskatta och tycka om den kanske till och med älska den. Själv står jag skeptisk kvar i min ringhalva.

När det kommer till ljud och bild skvallrar den stora budgeten om att det är så gott som fläckfritt. Ser man filmen från en Bluray gissar jag att detta görs mer rättvisa än den strömmade varianten, men som sagt var ska inte filmens betyg dras ner av att Viaplay inte levererar mer än 720p.

Skådespelarna är okej. Jag tycker inte de gör ett perfekt jobb men de är långt ifrån dåliga. Ska jag ge ett betyg till skådespelarinsatserna landar det nog på ett medel runt 7,5 kanske – av 10.

En film är dock så mycket mer än skådespelarna som agerar i den. Jag tycker att storyn inte riktigt håller och jag är inte helt överförtjust i soundtracket. Filmen som helhet blev dessvärre en besvikelse, 6/10.