Kick-Ass – Bluray

augusti 5, 2012

Jag är inget fan av superhjältefilmer eller filmer där det ska viftas onormalt mycket med svärd eller liknande. Därför var det en ytterst oengagerad Veronica som satte sig i soffan och mer ägnade sig åt sin iPad än filmen hon skulle recensera. Vem vann så min uppmärksamhet just denna kväll – TV:n eller iPaden?

Till en början var det som vanligt fördel iPad. OS via SVT Play, ett par nya spel som skulle testas, mail att läsa och så vidare gjorde att jag mest lyssnade på filmen. Men så hände något, filmen blev både rolig och grep lite tag i mig. Jag tror att det var berättartekniken som fångade mig och när jag väl fäst blicken på TV:n var det rätt svårt att se vad som hände på den lite mindre iPaden.

Nåväl, storyn är denna. Ett gäng nördar i skolan pratar om det som mördar pratar om, streamad film, Myspace, superhjältar och avsaknaden av vänner. En av killarna bestämmer sig för att han ska bli en superhjälte. Han köper en våtdräkt och börjar sakta men säkert sin ”förvandling”. Till e början går det inte alls så bra och när han försöker att stoppa ett inbrott i en bil blir han utskrattad och brutalt misshandlad. Efter en tid på sjukhus är han tillbaka och nu lyckas han hjälpa en kille som blir misshandlad av ett gäng. Någon filmar det hela och han blir Youtube-kändis och tar sig namnet Kick-Ass.

Filmen har ett par bottnar och totalt är det fyra superhjältar och en knarkliga som det hela kretsar omkring. Jag vill inte förstöra handlingen, men handlingen har en helt okej röd tråd som fungerar filmen igenom. Jag är som sagt var inget fan av genren men just att det blandas in en stor skopa humor i filmen gör ändå att jag faktiskt gillar den.

Foto och effekter i filmen håller hög klass. Jag blev förvånad för då jag tittade på fodralet fick jag uppfattningen att det skulle vara en superhjältefilm i mängden, men fel hade jag, dessbättre.

Ljud och repliker är toppen. Musikval och klippning av musiken känns som så bra den kan bli i princip. Visst går det att nästan alltid komma på något som kunde varit bättre, men som sagt – just musiken fungerar jättebra. Repliker och manus känner jag fungerar. Skådepelarna levererar replikerna på ett övertygande och bra sätt – inget att vara missnöjd med där inte.

Jag gillar filmen, inte lika mycket som min man, men jag gillar den. För att vara en superhjältefilm är den mycket bra för att vara blygsam i mina ordval. Jag har tittat på en hel del i den genren men ärligt talat har jag inte sett så mycket av det jag tittat på så jag känner mig lite vilse i genren ändå. Den som gillar action, superhjältar och humor i Kill Bill-stil bör garanterat kolla in Kick-Ass!