Flickan med de röda skorna -– Maria Housden

”Flickan med de röda skorna” inleds med en liten berättelse om en mamma som tagit med sin lilla flicka att köpa nya skor. Då mamman har praktiska skor i åtanken blir hon inte nämnvärt imponerad då flickan själv letar upp ett par röda lackskor. Flickan älskar dock dessa röda skor och efter en dansant uppvisning är såväl mamma som omgivning övertygade om att flickan och skorna hör ihop.

Flickan jag i stycket ovanför skrev om som förövrigt är det barn boken handlar om heter Hannah och hennes mamma heter Maria. Den som känner till boken sedan innan vet att mamma Maria är samma Maria som skrivit boken – således är boken sann. Boken börjar med att Hanna får sina drömmars skor, men övergår snart till varje förälders största mardröm då det konstateras att Hannah har cancer. I boken får man sedan följa Hannahs och Hannas familjs kamp mot cancern och sedan mot tiden.

Boken är mycket stark, personlig och sorglig. Mitt i all sorg finns dock denna starka, insiktsfulla och personliga Hannah som lyser upp även den mörkaste lilla del av sinnet. Då jag läser boken slås jag gång på gång av hur orättvist det är att barn ska behöva lida och försvinna från livet allt för tidigt. Gång på gång blir jag arg över hur ödet har sin gång och går på ohämmat och utan någon hänsyn till de efterlevande. Det är hårda sanningar och känslor som läggs fram i ”Flickan med de röda skorna” som jag önskar att ingen någonsin skulle behövt känna.

Redan på omslaget står det ”Berättelsen om min älskade flicka som dog i cancer” så jag tänker inte hymla med att den stackars lilla flickan dör i boken. Boken handlar således om döden, men mest handlar den om vägen från lycka till olyckliga besked, ångesten och förvirringen kring cancer och sedan om vägen att gå efter döden. Mitt i finns även massor av glädjeämnen, minnesvärda stunder, hårda ord och svåra sanningar samt styrka och livsglädje. Bokens stora tema är kärlek – kärleken till ett barn, syskonkärlek, medmänsklighet och all annan tänkbar kärlek. Eftersom boken också handlar om den kanske största förlusten drivs också frågor såsom varför – detta oerhört jobbiga varför. Ett annat tema är givetvis också sorg och sorgarbete såväl innan som efter besken, sjukdom och död.

Jag tycker verkligen om den här boken. Den är mycket stark och gripande på ett sätt som bara verklighetsbaserade böcker kan vara. Jag köpte boken som pocket och sträckläste den snabbt men inte för snabbt. Jag ville njuta av den trots all den olycka och som förmedlades bara för att de fina bitarna var så många och för att det är en bok som trots hemskheter inte går att lägga åt sidan. Jag talar inte om en njutning i andras lidande utan om en värdig njutning och förståelse. I och för sig kan jag inte förstå, men efter att ha läst boken tror jag mig i alla fall begripa lite mer.

Jag tycker att alla som tycker om gripande verklighetsbaserade eller som i detta fall helt sanna böcker ska ta sig tid att läsa ”Flickan med de röda skorna”. Den är såväl insiktsfull som stark och oerhört gripande på en gång. Boken gavs ut första gången 2002, släpptes på svenska 2003 och har funnits i pocketutgåva sedan 2006. Har du inte readan läst den så är det hög tid nu.