Gör det själv –underhåll och renovera, inne och ute

När jag började läsa ”Gör det själv” läste jag om tapeter och tapetsering. Redan i det kapitlet insåg jag både storheten och det tråkiga i boken. Åter till det senare nu ska jag berätta om mina förkunskaper inom renovering vilket går ganska fort då dessa i princip är lika med noll. Nåväl, lite kan jag men redan nu kan jag säga att jag kan betydligt mer efter att ha läst ”Gör det själv”. Om man tycker om böcker med stora färgglada illustrationer har man kommit fel det är ett som är säkert. Visst kryllar boken av illustrationer men dessa är svartvita och inte särskilt eggande för fantasin. Dock måste jag påpeka så fyller de sitt syfta och visar pedagogiskt hur ett visst arbetet utförs och så vidare. Vissa saker tror jag visas lättare genom enkla bilder än på färgglada fotografier med stolta snickare och inredare poserande med tapeten eller vad de nu kan tänkas hålla på med. Inget ont om fotografier i inredningssyfte, jag gillar det. Vad jag menar är att det blir enklare att se helheten om man inte blir bombarderad av intryck och detaljer. Faktum kvarstår dock, boken ger ett tråkigt intryck och för den som inte har ork att läsa mycket gissar jag att boken snart blir allt för tradig och ogivande. Lyd dock mitt råd och fortsätt läsa det finns något bra där bland all text. Boken känns dessvärre lite väl mycket som en skolbok från gymnasiet, men så ska man ju också lära sig något och då har författaren och förläggaren av boken beslutat att använda sig av beprövade metoder. Så enkelt tror jag att valet av upplägg är.

Jag skrev om tapetkapitlet och det är det kapitel jag lagt ner mest personlig energi på. Jag har även läst de andra avsnitten i boken men då jag planerar att för första gången tapetsera tog jag tillfället i akt och läste allt om tapeter och konsten att tapetsera. Efter att ha läst om olika tapettyper och vad deras styrkor respektive svagheter är samt hur själva tapetserandet går till måste jag säga att jag skulle klara av att tapetsera sovrummet. Visst, det finns inte i min kropp, men jag har det i hjärnan och med lite övning på det praktiska planet skulle jag med rätta kunna se mig som en duktig tapetserare med gott om kunskaper kring val av tapeter.

Styrkan i ”Gör det själv” ligger anser jag i all den text vi får kastade över oss. Boken inspirerar dessvärre inte alls till läsning vilket är otroligt synd. Otroligt synd är det också om du väljer bort den här boken till förmån för någon stor illustrativ guide i husets välmående eller liknande. Läser du hela texten i den här boken får du inte bara veta hur du sätter kakel, du får även veta hur du väljer rätt kakel. Orkar du sätta dig ner och läsa ganska långa textavsnitt utan vidare motivering att fortsätta är detta boken för dig. Behöver du däremot hela tiden något som får dig att fortsätta en sida till bör du kanske börja med en enklare och mer fotografirik bok. För den som verkligen är ute efter att lära sig det hantverk renovering är finns det dock inte många bättre alternativ.