Guru – En resa i underlandet – Zac O´yeah

Alla som någon gång stött på begreppet religion vet väl att det finns en religion som heter Hinduism. Har du dessutom läst lite religion känner du säkert till en del om den också. Du känner troligtvis till hur det var för längesedan och hur hinduismen grundades och liknande. Men nu frågar jag dig om du ärligen kan tala om hur det är i exempelvis Indien idag, hur speglar sig hinduismen på vanliga människor och hur är det egentligen? Vet du inte svaret, då kan jag rekommendera dig denna reseskildring av Zac O´yeah som alltså heter ”Guru – En resa i underlandet.”

I det stora hela gör Zac en pilgrimsfärd genom Indien och under resans gång stöter han på diverse människor och kulturer. Personligt och varmt levererar han upplevelse på upplevelse i denna moderna reseskildring vars like vi inte skådat sedan Gulivers Resor! Boken kantas av vackra bilder och ett lika målande språk. Ganska mitt i boken möts vi även av färgbilder vilka skvallrar om bokens genomgående höga kvalité. En mycket positiv sak med boken är dess lilla uppslagsdel i slutet där alla vi som tydligen behövde putsa upp våra religionskunskaper snabbt och lätt kan slå upp svåra ord och annat.

Eftersom boken är skriven på ett mycket personligt plan är den givetvis subjektiv. Det tycker jag personligen höjer läsvärdet avsevärt och det gör att jag nästan känner mig med på skådeplatsen.

Detta är en bok som jag önskar att alla gymnasister tvingas läsa inom ramen för religionskunskapen de förhoppningsvis läser. Mycket bara för att den är bra, men också för att en så stor religion som Hinduismen helt enkelt inte får glömmas bort. Så in med Guru i skolorna! Och till alla er som lämnat skolan bakom er kan jag bara säga att det ännu inte är för sent att läsa. Det är det nämligen aldrig. Alla som har ett intresse i religion, livsåskådning eller historia tror jag kommer finna stor glädje i den här boken.