Gyllene Tider – Puls

juli 9, 2012

Det går inte att förneka Gyllene Tiders storhet och dess givna plats i många svenskars hjärtan. Efter den sommar som varit går det heller inte att säga att de är passé och för gamla för den yngre publiken. Gyllene Tider är perfekta för hela familjen kan man nog säga utan att bli hängd, för barnen nyupptäcker gruppen och föräldrarna återupptäcker dem, om de någonsin glömt dem vill säga.

Jag var själv inte på sommarens turné utan följde förloppet via aftontidningarnas påkostade nästan vräkiga och reportage. Kanske hade jag om jag haft tid uppskattat framträdandet, men jag vet inte. För det första arbetade jag då de befann sig i närheten och så skulle jag inte vilja lägga ut så mycket pengar på en biljett till något jag faktiskt hellre lyssnar på hemma. Själva arrangemanget ger jag inte mycket för, det gör jag inte för någon musik. Live är inte min grej för jag vill höra låtarna många gånger om de är bra och vad spelar det för roll om jag älskar ett framförande om jag inte sedan kan höra det igen. Men nu gäller inte recensionen sommarens turné utan en av Gyllene Tiders tidigare skivor nämligen Puls.

Recensionen gäller först och främst CD versionen av Puls skivan då den innehåller en massa bonusspår som inte LP skivan med samma titel innehåller. Jag har båda men tyvärr bara tillgång till CD-skivan just nu så det blir enklast så. Jag har fler minnen med CD skivan också då jag skaffade den ett år före LP skivan. Skillnaden på skivorna är att CD skivan innehåller nästan dubbelt så många låtar som LP skivan, 24 istället för 13.

Jag fick skivan i julklapp för många jular sedan. Det var inte bara Puls skivan jag fick utan den ingick i en Cd-box med fem Gyllene Tider skivor. Samtliga av dessa fem skivor har mer eller mindre ständigt snurrat i min cd-spelare med några små undantag för kommunisttramsande och liknande. Ja vad kan jag säga om skivan mer än att det är otroligt bra och allsidig. Den innehåller både klassiska lättlyssnade typiska Gyllene Tider låtar samt lite mer udda material som man innan kanske inte ens visste fanns. Jag vill påstå att detta är den bästa skiva Gyllene Tider gett ut. Det är stora ord men faktum är att jag tycker extremt mycket om den nu och den var då det begav sig den mest spelade skivan i min skivsamling. Jag vågar inte utnämna den till bästa skivan alla kategorier men bästa Gyllene Tider skivan är den, i alla fall i min öron.

Favoritlåtar på skivan är många och min plan på att här räkna upp dem sprack då jag insåg att det är i princip varenda låt på den här plattan. Kolla bara på låtlistan så fattar ni (om ni har koll på Gyllene Tider) varför jag gillar det allra mesta.