Apple TV

september 16, 2012

Det är ingen hemlighet att jag uppskattar Apples produkter och hur Apple TV länge hörde till undantaget. För det första utan hårddisk, för det andra avsaknad av uppspelning av material i full-HD och sist men inte minst hade vi redan en så kallad Smart-TV från Samsung där Youtube, Vimeo med mera strömmas trådlöst redan. Men så kom dagen då det var rea på Apple TV och jag slog till. Jag sammanfattar nedan mina intryck efter ett par veckor tillsammans med den lilla svarta lådan.

Lådan som Apple TV levereras i är för att vara ärlig sådär anspråkslöst kaxig som kännetecknar just Apple. Istället för att pryda lådan med diverse stjärnor och klistermärken över utmärkelser, filstöd och omdömen från pressen så är den vit, med en produktbild, infotext och sedan en bild på interfacet. Stilrent och avskalat som så ofta. Lådan är liten och i den ligger förutom Apple TV en nätkabel snyggt ihoprullad, en slimmad fjärrkontroll i aluminium, en tunnare manual och ett klistermärke. För att koppla apparaten till TV, skärm eller projektor krävs HDMI-kabel och sådan ingår inte utan måste köpas löst. Om du inte har trådlöst internet behöver du även en nätverkskabel att koppla från Apple TV till din router.

Att koppla in den lilla svarta lådan är mycket enkelt och tar inte många sekunder. HDMI till TV eller reciever är det som gäller och sedan en optisk kabel för ljud om man har sådana behov. (Självklart kan man ta ljudet genom HDMI, men en hel del föredrar optisk kabel för ljud så den möjligheten finns) När man sedan genom att trycka på valfri knapp på fjärrkontrollen startar sin Apple TV för första gången får man gå igenom en kortare installationsprocedur där man bland annat får ange vilket trådlöst nät man har sina andra prylar (datorer, iPhones, iPads osv). Så snart detta är ordnat möts man av själva huvudsidan där man får välja vad man vill göra.

Appar, allt har appar idag och så även Apple TV! Så många är de ännu inte men jag ska gå igenom några stycken, de som är intressanta för oss i Sverige. Först och främst har vi musik. Där hittar man inte helt oväntat den musik som man har i iTunes förutsatt att iTunes-biblioteket har funktionen ”hemmadelning” aktiverad och datorn med detta iTunes är igång och på samma nätverk som Apple TV:n. Det låter värre och mer komplicerat än vad det egentligen är – tro mig! Att sedan navigera bland artister, spellistor, album och genres går smidigt och så även uppspelning.

Podcastar, en podcast är för den som inte känner till det ungefär som radio men istället för att sändas på FM eller AM-bandet så sänds det på internet och ofta även med bild. Det som skiljer det från internetradio är väl det att det ligger under Apples paraply – således ”pod” som från iPod… Nåväl, det går bra att leta och spela upp podcastar direkt i Apple TV, man behöver inte prenumerera på något i iTunes om man inte vill. Det hela fungerar smidigt, men jag stör mig på att det inte finns någon funktion för att ”spela nästa” automatiskt eftersom flertalet avsnitt jag varit intresserad av varit på ett fåtal minuter bara. Den som föredrar klassisk radio finner en app även för detta och den fungerar helt okej även den med topplistor, rekommendationer och möjlighet att lägga stationer som favoriter.

Film kan antingen strömmas från iTunes eller köpas/hyras direkt från Apple TV. Nytt för generation tre är att det nu går att spela upp Full-HD dvs. 1080p vilket såklart är välkommet! Att hyra en film i HD kostar 40-50:- vilket jag kan känna är lite väl mycket, tyvärr, kvalitén är däremot helt okej om än inte riktigt i klass med Bluray. En app för att titta på trailers finns också och utbudet där är helt okej. Som filmbutik vill jag kalla Appstore okej – inte mer. Priserna och det något tunna utbudet drar ner betyget för det är absolut ett smidigt sätt att hyra film online på och kvalitén är som sagt var väldigt nära Bluray.

Att strömma film som man själv rippat från DVD fungerar bra när man väl fått kläm på vilka format som stöds. Mitt råd är att använda programmet Handbrake (gratis) och där helt enkelt välja film som ska konverteras och sedan i högermenyn välja att det är en ATV som ska spela upp den – då fungerar det så gott som alltid. Annars, filmer nedladdade från internet går sällan att spela upp direkt utan måste oftast konverteras tråkigt nog. När det gäller just stöd för olika filformat är Apple TV en besvikelse måste jag erkänna. Jag har inte lyckats spela upp mycket alls och sitta och omkonvertera eller rippa på nytt känns ärligt talat aningen motigt. Tyvärr Apple men bredare tolerans skulle verkligen inte vara fel där, så mycket annat är ju så smidigt varför inte detta?!?

Genom att i iTunes välja vilka foton som ska delas ut kan man även titta på foton smidigt och enkelt. Jag har inte så mycket att säga om detta mer än att det blir något enformigt att ställa in allt i iTunes – hela tiden! Den som har bilder på flick.r kan lätt komma åt sitt konto och visa de bilder denne har samlat där. Fungerar smidigt och enkelt i största allmänhet.

Youtube så, den app jag nog använt mest. Med denna app kan man söka och titta på Youtube-filmer direkt i Apple-TV:n. Navigerar gör man med fjärrkontrollen på ett virtuellt tangentbord och som oftast blir det snabbt att kännas som en krystad och rätt så knölig lösning – tyvärr. En tjänst liknande Youtube är Vimeo. Även den fungerar tillfredsställande men dras med samma kontrollrelaterade problem.

Nu kommer vi till funktionen jag köpte denna lilla box för nämligen Airplay! Med Airplay kan man nämligen få det innehåll man tittar på, på sin iPad, iPhone eller dator med Mountian Lion på direkt på Apple TV och således sin TV. Alla iOS appar har dessvärre inte stöd för Airplay men då finns en speglingsfunktion vilket gör att du kan spegla innehållet på din iOS-apparat på din TV. Tyvärr har speglingen sina begränsningar. För det första fungerar det bara på iPhone 4S och nyare samt iPad generation 3 och kommande. För det andra blir bilden i 4:3-format vilket innebär sorgkanter på TV:n och för det tredje tycker jag mig märka mer fördröjning och mer prestandaförlust i detta läge.

Nåväl, jag tycker oerhört mycket om Airplay och använder det numera dagligen. Jag har som sagt var en så kallad Smart-TV från Samsung (8000 serien) men själva Smart-funktionen används inte längre, Apple-TV och Airplay har tagit över! Kvalitén blir tyvärr inte riktigt lika vass som då man kör ut bild från Youtube från dator men det duger. De flesta filmer håller dessutom lägre kvalité som det känns som något jag lätt har överseende med. De Appar jag kört mest med Airplay är Youtube och Spotify och dessa fungerar fint. Det jag kan sakna med Youtube-appen (den för iPhone) är att spellistor inte fortsätter att spela utan att man manuellt måste sätta igång nästa klipp. Där försvinner lite av vitsen med just spellistorna kan jag känna. Annars fugnerar det finfint och det är så skönt att söka på Youtube i iPhonen istället för med fjärrkontrollen.

Så, vad tycker jag då? Är Apple-TV värd att köpa? För min del, till det pris jag köpte den tycker jag nog att den var värd det. Jag irriterar mig på att filstödet är pinsamt smalt och att podcastar inte spelar nästa objekt i spellistan men i övrigt är det en bra liten apparat med ett lättnavigerat och stilrent gränssnitt. Ska jag vara ärlig kan jag tycka att det är jobbigt att allt ska gå genom iTunes – det hade varit avsevärt mycket skönare att bara kunna peka ATV till en NAS och sedan lägga det material som ska spelas upp där. Står man ut med iTunes (vet att många inte gör det) är Apple TV praktisk och smidig. Tidigare versioner har kunnat Jailbreakas för att komma förbi kravet på iTunes men detta har inte lyckats ännu när det kommer till ATV gen3 så där gäller det som sagt var att stå ut med iTunes och även att orka konvertera om filmer till ett av de två format Apple TV spelar upp. Och ja – den spelar FLAC, det brukar ni musikälskare fråga så det svarar jag direkt ja på!

Prisvärd, egentligen inte men för den som har andra prylar från Apple kan jag absolut se att den är ett okej köp. Om du är osäker, försök att låna en och prova. Det är så olika vilka funktioner man är ute efter så det är väldigt svårt att i en recension ta upp och gå igenom samtliga behov hos olika användare. Men jag är nöjd och glad över min Apple- TV och det sticker jag inte under stol med!