Hobbysnickarens ABC

Kort sagt, vill man veta det mesta om snickeri är detta boken att köpa! Boken tar upp allt ifrån inredning av verkstaden till hur man gör egna pluggar till skrivbord. Variationen och nivån på snickerierna är kraftigt varierande. Vissa saker verkar enkla att göra medan andra kräver år av erfarenhet. Bakom en bok som den här står givetvis mycket kunnande och en vilja att föra det kunnandet vidare. Boken går systematiskt igenom de steg som tas i utvecklingsprocessen vilket känns mycket pedagogiskt. Visst kan jag ibland finna det svårt att hänga med när det gäller större och mer avancerade snickerier men oftast går allt väl, jag hade ju träslöjd i högstadiet…

Det här är ingen bok för den med liten eller obefintlig bokhyllan då den är riktigt stor på både höjden och bredden. Nej, jag bara skojar det här är en bok för alla med intresse i snickerier, har du ingen bokhylla kan du med fördel förvara den på köksbordet eller valfri annan synlig placering. Det är nämligen så att besökare på något magiskt sätt lockas till boken och att bläddra i den. Lämna den alltså framme helt på egen risk!

Boken är så väl illustrerad att jag ibland undrar hur de får plats med så mycket text som de ändå gör. Boken blir tack vare detta väldigt lättläst och skön att läsa. Okej, det är ingen bok att sträckläsa utan mer en bok att då och då plocka fram och inspireras av. Den är också en given kamrat då du ska bygga någonting, det allra mesta tas faktiskt upp. Se boken som ett uppslagsverk över snickerier och snickrande, det gör jag och jag slår flitigt i den.

De personer inklusive mig själv jag visat boken för har alla gillat den. Ingen av dessa har läst den lika mycket som jag men en åsikt bör ju alla få ha. Därför känner jag att det här är den perfekta presenten till alla de som tycker om at snickra, de som precis flyttat eller till vem som helst egentligen. Det här är faktiskt en bok som de allra flesta kan ha stor glädje av. Även de som aldrig snickrar. Att boken är stor och tung är ju också bra då det är en present för av någon anledning blir stora tunga paket mer uppmärksammade än andra paket.

En negativ sak med boken är dessvärre också dess format. Den går inte att ta med sig och läsa i sängen och är otymplig att ta med ut i verkstaden för den som nu vill göra något ur boken. När jag läser boken måste jag sitta vid ett bord och det stör mig för jag läser alltid böcker i sängen. Å andra sidan hade det varit omöjligt att göra boken mindre och tunnare och bibehålla innehållet och bredden. Nu är jag är bara jätteglad att jag fått bekanta mig med en bok jag normalt inte skulle ha läst och att jag dessutom finner boken mycket intressant och givande är absolut inte fel.