Jurassic Realm, Windows

Detta är ännu ett i raden spel som går ut på att tre eller figurer med samma färg och figurer blir aktiverade och borttagna. Då tre eller fler bitar tas bort kan mycket hända. Antingen kan bitar omkring de bitarna gå sönder eller så kan bitar som biten ligger på gå sönder. Lite beroende på vilken nivå du är på måste du göra olika saker med dina bitar.

Målet i detta spel är att hitta alla gömda dinosaurier. För att göra det måste du som spelare först hitta fram genom en labyrint av nivåer till en nivå med ett ägg. Då nivån med ägget är avklarad får du en dinosaurie till din samling. Dinosaurier finns det många, kanske 15 av och de ligger utspridda bland många, många nivåer.

Det är ENORMT svårt att beskriva handling och funktion i ett såpass enkelt spel som detta. Hur som helst vill jag berätta det viktiga och det är att spelet är extremt beroendeframkallande. Då jag sitter och spelar blir jag lätt sittande 4-6 timmar för att hitta ett nytt ägg och således en ny dinosaurie. Grafiken i spelet är helt okej, inte jättetjusig, men inte heller ful. Alla bitar och bakgrunderna är exakta och fina. Det jag enda jag saknar är en lite högre upplösning att spela i. Att kunna spela i fönsterläge är väldigt uppskattat av mig.

Ljudet i spelet är ibland mycket skönt, ibland irriterande och upprepande. Ljudeffekterna gillar jag, speciellt dessa då krossbara bitar faller sönder, men musiken blir i längden jobbig och dryg. För att beskriva musiken skulle jag vilja säga att den är lite Megaman inspirerade. Ja, Megaman korsat med avslappningsmusik med djungeltema. Hur som helst är spåren inte särskilt många och de är förhållandevis lika så jag tröttnar. Vad jag brukar göra är att stänga av musiken men behålla ljudeffekterna och sedan ha en ljudspelare på i bakgrunden med den musik jag själv gillar.

Jag har spelat spelet länge och väl. Ännu har jag inte hittat alla dinosaurier, men jag har spelat igenom spelet på svårighetsgraden normal och spelat ganska mycket på den svåraste svårighetsgraden. Spelet är exakt detsamma på alla tre svårighetsgraderna, det är bara svårigheten som skiljer sig åt. Tiden går snabbare vid svårare svårighetsgrad så det gäller att vara snabb i fingrarna.