Kostrevolutionen – Andreas Eenfeldt

juli 6, 2016

Kostrevolutionen, en bok som jag aldrig trodde att jag skulle läsa. Lite som med böckerna av Mia Törnblom – ja precis, de som blev mina ”biblar”. Jag tänkte att det där ”lchf-kollektivet” kunde hålla sig med sitt så åt jag det jag mådde bra av! Men mådde jag så bra? En dag visade vågen 100+ och det ett bra tag efter graviditet. Jag som provat så många dieter och bantningskurer, vad skulle jag hitta på nu? Skulle jag åter orka räkna kalorier eller skulle jag ge den där Dukan en ny chans?

Jag var rätt så rådlös men så av någon anledning som jag inte ens kommer ihåg tänkte jag att jag ju kunde prova lchf. – Går det åt skogen så gör det ju det i alla det med bearnaisesås och värre kan man väl ha det, resonerade jag. Så jag gick med i en grupp på Facebook och läste sedan Kostrevolutionen. Eller läste gjorde jag inte, jag lyssnade och lyssnade och var så fast att jag inte kunde sova. Boken var ju fantastisk, så fantastisk att den inte kunde vara sann? Jag läste på och jo, visst verkade det som kostdoktorn pratade om fungera, både på kort men främst på lång sikt.

Men nog om hur jag resonerade eller mådde. Boken är väldigt trevlig. Jag har den förresten nu både som ljudbok och som pocket. Den är vetenskaplig och personlig på samma gång och det gillar jag. Nu finns det säkert de som inte tycker att man ska kalla boken vetenskaplig, men det gör jag ändå! Dessutom känns inte boken extrem. Det är snarare enstaka som läst och modifierat livsstilen som i vissa fall gjort det hela extremt. Nåväl, jag blir för personlig nu känner jag. Men boken vänder sig till alla som är intresserade av att göra en förändring av sin livsstil. Kanske någon som liksom jag vill gå ner i vikt, må bättre i sin diabetes, få bättre mag- och tarmhälsa eller helt enkelt vill bli piggare.

Jag kan verkligen rekommendera ”Kostrevolutionen”. Och kom ihåg – lågkolhydratkost är ingen sekt. En livsstil, javisst men inte en sekt. Den som känner sig osäker på innehållet rekommenderar jag att ta en titt på Youtube och se föreläsningen som ”Kostdoktorn” håller om just ”Kostrevolutionen”. Den innehåller väldigt mycket av det boken tar upp så känns filmen bra känns nog boken mångfalt bättre.

Betyg: 10/10