Led Zeppelin – Mothership

Det må vara skamligt, men jag har lyssnat allt för lite på Led Zeppelin innan jag fick denna skiva. Mothership är heller ingen ny skiva, men nu är den åter här i en nyutgivning vilket ger alla som liksom jag missat den att gottgöra för förlorade år eller vad det brukar heta. Skivan och dess konvolut går i svart, rött och vitt och är designmässigt så snygg att den inte bör missas i skivbutiken och till skivbutiken vill jag uppmana alla att gå för att inhandla ett exemplar av denna skiva. Läs dock gärna klart min recension först…

Under årens lopp har jag lyssnat på ett stort antal skivor och det senaste året har jag nog introducerats för fler nya gruppen än någonsin tidigare. Jag kan väl inte säga att jag inte lyssnat på Led Zeppelin tidigare, men någon skiva har jag inte haft i min ägo. Därför blev jag mycket glad över Mothership då den ramlade ner i brevlådan och ännu gladare blev jag då jag satte den första av två skivor i CD-spelare och satte igång den.

Flera av låtarna kände jag igen sedan tidigare, men många var nya för mig – gemensamt för dem var dock att de alla tycktes hålla genomgående god kvalitet. Att ljudet kunnat återges på ett så bra sätt gladde mig mycket och även det faktum att det inte lät lika studiomässigt perfekt som andra skivor släppta i år gjorde mig nästan ännu gladare. Ljudet lämnar på grund av dess bevarade studiokänsla en vind av svunnen tid.

Skivan har snabbt klättrat på min topplista då den dels innehåller så många vassa låtar, men även för att den som sagt var håller fin kvalitet. Antalet låtar, 24 på sammanlagt två CD-skivor är också imponerande även om det mest imponerande torde vara att de alla är så pass bra som de faktiskt är. Visst gillar jag några av låtarna mer än andra, men ingen är direkt dålig. Flera av låtarna är också rätt mycket längre än medellåtarna hos de grupper jag normalt sett lyssnar på brukar kunna vara, något som är positivt när det gäller bra musik.

Jag funderar fram och tillbaka och känner att denna skiva mycket väl kan bli vald till årets skiva här på kulturellt.se. Så bra är den alltså. Ett av kriterierna för att bli årets skiva är att skivan är hållbar och att inte fler än en till två låtar per tjugo är undermåliga. Givetvis håller Mothership för dessa kriterier, men jag har ännu inte bestämt mig. (Dels har jag många skivor kvar att recensera och så har det släppts en hel del annat bra under året) Bra vill jag dock påpeka att skriva är och jag tror att den kan bli en av de bästa julklappsskivorna i år då den passar för så många åldrar.