Lilla boken med stora tankar om naturvetenskap – Dr. Peter Moore

Jag gick på naturvetenskapliga programmet i gymnasiet och borde väl därför kunna i alla fall ganska mycket om just naturvetenskap kan man tycka. Dessvärre har jag under åren som glömt tappat intresset något och därmed också tappat kopplingarna mellan de olika filurerna och deras upptäckter. Nu har jag dock möjlighet att fräscha upp kunskaperna med hjälp av denna lilla snabbguide till hela 50 stora upptäckare inom vetenskapen. I min bokhylla har jag många böcker som behandlar diverse kulturella fenomen såsom Shakespeare och Opera (inte hon på TV alltså som för övrigt skulle stavas med ett ”h” på slutet…) lite snabbt och enkelt – perfekta för den som vill få en grundläggande koll på något helt enkelt. Dessa har jag skaffat som små uppslagsböcker mest samt för att eventuellt i förlängningen kunna övertala någon att lära sig lite mer om något intressant med kulturell stil. Hur som helst har jag tills nu inte haft någon sådan bok om naturvetenskap, men denna pryder verkligen sin plats i hyllan där den nu står efter att ha blivit flitigt läst av mig.

I boken trängs som jag skrev hela femtio ytterst viktiga vetenskapsmän (och kvinnor ) på nära på 130 sidor. Detta låter ganska mycket och nästan lite jobbigt, men den som tänker så måste betänka att bokens format inte är större än ett DVD-fodral utan lite mindre faktiskt. Tack vara detta är boken perfekt att ta med som reselektyr då den är stabilare än en pocketbok, men för den skull inte större. Som komplement till de femtio finns även några sidor med ”fördjupning” om viktiga upptäckter såsom pi och kärnfysik för att nämna några.

Jag skrev ovan att jag läst naturvetenskapliga ämnen innan och det är sant. Det är dock inga krav på förkunskaper för att uppskatta denna bok. Tvärt om är det nog nästan lite bra eller hur jag ska uttrycka mig att inte veta för mycket. Gör man det är det nog nämligen lätt att lägga boken åt sidan och redan tro sig kunna allt. Nåväl, för den som vill fräscha upp sina kunskaper eller som precis upptäckt sitt naturvetenskapliga intresse är denna bok en perfekt liten uppslagsbok. Den som har ett intresse för ren allmänbildning torde också kunna ha stor glädje av boken då den är lättsam och trevlig att läsa lite när som helst. Många lite mer avancerade förklaringar av exempelvis geometriska principer förklaras även med bilder vilket gör boken tillgänglig även för de som inte är helt säkra på terminologin vilket givetvis också uppskattas.

Layouten på boken tilltalar mig mycket och går rakt igenom i blått. Texten är svart, men illustrationerna är i blåa toner vilket inger förtroende och skapar enhetlighet. Boken är liten till formatet som jag nämnde ovan och därmed är texten ganska liten för att mycket information ska få plats. Det känns dessbättre aldrig som om texten blir för mastig eller tung att läsa då den trots sin kompakta stil är luftig och välplanerad. Genom att lyfta in citat, informationsrutor och illustrationer känns texten levande och intressant och det är därför alltid intressant att vända blad och se vad som väntar.

Det ni säkert undrar är om jag lärt mig någonting. Svaret på det är att jag inte lärt mig så jättemycket nytt, men det jag nu insett att jag en gång kunnat och åter har lite övergripande koll på skulle jag inte haft en aning om ifall jag inte presenterats för denna bok. Lite har jag givetvis lärt mig, gissningsvis mer än jag ger sken av. Framförallt i slutet av boken fanns information som jag inte hade en aning om, exempelvis George Boole låg bakom den booleska algebran som nu används flitigt hos sökmotorerna. (och jag påstår att det är från hans namn Google kommer även om ingen verkar hålla med utan hänvisar till tal av astronomisk storlek)

Boken är välskriven, intressant och kompakt. Detta gör den till en perfekt present till antingen sig själv eller någon annan som kan tänkas intressera sig av naturvetenskap. Exempelvis tror jag att den kan vara en fin present till någon som funderat på att läsa natur under sin tid i gymnasiet som en liten symbolisk present. Ja, boken passar för såväl unga som äldre, men för små barn kan nog finna den lite komplicerad och texten är liten vilket kanske inte är helt optimalt. Från högstadiet och uppåt tror jag dock att den kan vara ytterst intressant och jag hoppas därför att skolbiblioteken redan investerat i några exemplar av denna bok!