Luxor MahJong, Windows

Luxor MahJong är i grund och botten en utveckling på det gamla spelet Mahjong där specialbilar lagts till. I spelet tas jag som spelare med på omkring 200 olika nivåer, alla med olika utseende och massvis med utmaning. Som vanligt i spelvärlden gäller det att hitta saker och i detta går det ut på att hitta föremål relaterade till Egypten.

Varje nivå går ut på att jag som spelare ska ta bort tillräckligt många brickor för att slutligen kunna para ihop avslutsbitarna. De bitarna är vanligtvis två eller fyra per nivå och då de parats ihop är nivån avklarad oavsett hur många ordinarie bitar samt specialbilar som finns kvar på bordet. Faktum är att det är bra att ha kvar många andra bitar då de ger bonuspoäng då omgången räknas som klar, då avslutsbitarna är borttagna. Som jag nämnde ovan fungerar detta som Mahjong där man ska para ihop likadana spelbrickor. Brickorna måste ligga fria på en långsida för att kunna tas bort och kan därför aldrig passas ihop om de har andra brickor kring sig. I detta spel har man som spelare diverse specialbrickor till sin hjälp. Dessa kan bland annat ta bort en valfri bricka, visa vilka drag som är möjliga, byta plats på två brickor med mera.

Dessa specialbrickor fyller sin funktion helt okej, men oftast tycker jag dessvärre att de är till mer skada än nytta. Jag känner ofta viss frustration över att specialbrickorna ligger i vägen för andra möjliga drag och så måste en ordinarie bricka ”offra” sig för att jag ska få bort specialbrickan. Nåväl, tanken är god men inte så bra genomförd kan man kanske säga.

Spelets grafik är mycket positiv. Tyvärr kan jag inte välja upplösning vilket känns tråkigt och faktiskt lite konstigt – så svårt borde det inte vara att lägga till ett eller flera alternativ! Temat för spelet tycks vara Egypten vilket betyder guld och kungligheter, pyramider och skarabéer samt en massa sand. Spelet glittrar och gör mig glad, poängen som bokstavligen rullar in känns helt korrekt eftersom designen känns påkostad till utseendet. Jag skrev tidigare att spelet består av sammanlagt 200 nivåer som alla är olika. Till detta kommer dessutom alternativa spelsätt samt tre olika val av utseenden för brickorna. Spelet känns påkostat och rejält vilket det är.

Ljudet är bra, men jag tröttnar på det. Inget ljudspår är dåligt alltså, men eftersom det är ett pusselspel så spelar jag länge och då blir det jobbigt att lyssna på samma hurtiga slinga om och om igen. Tyvärr alltså, trots bra musik drar jag ner ljudet för annars orkar jag inte spela så länge som jag egentligen vill. Synd på så bra musik bara…