Make some noise Save darfur

John Lennon ligger bakom många stora hits. Hits görs det ofta covers på, både på gott och ont. Allt för många gånger blir covers i bästa fall dåliga substitut för lysande original. Är då alla covers lika med konstnärlig slakt? Mitt svar efter att ha lyssnat på denna lysande platta med covers är att det finns härligt många bra covers på Lennons material! Storyn bakom plattan är lika lysande som materialet. Överskottet från försäljningen går till de drabbade i Darfur. Detta överskott torde bli ganska högt då Yoko Ono ställt alla John Lennons låtar till andra artisters bifogande. Dessa artister får sedan äran att spela in en egen tolkning av några av världshistoriens starkaste låtar. Eftersom kostnaderna på detta sätt blir så pass låga blir överskottet desto större och de som behöver kanske därför kan bli hjälpta – i alla fall till viss del.

Kvalitén på samlingen är mycket god. Det är sammanlagt två CD-skivor med allt 28 låtar. Till detta kan även läggas tio låtar som släpps exklusivt för iTunes Store och som enbart kan köpas där. Skivorna kommer i ett vitt, stilrent pappkonvolut. Medföljer gör även ett litet häfte med information om Darfur, Amnesty (som ligger bakom skivan) och lite information om låtarnas ordning och ålder.

Då det gäller musiken är det väldigt många stilar som kommer till tals på de två skivorna. Jag kan tänka mig att några kommer tycka att originalen är bättre och att det mesta känns avigt. Själv tycker jag dock att det mesta är väldigt fina varianter av redan bra original. Några låtar sticker ut mer än andra, men gemensamt har de att de alla är mycket vältolkade. I och för sig är det väl väntat att tolkningarna ska vara grymma när de är framförda av grymma artister, men alla kan ju misslyckas.

På skivorna trängs grupper och artister som Green Day, Duran Duran, U2, R.E.M, Christina Aguilera, Avril Lavinge samt Aerosmith. Just de grupper jag nämner här är de som står bakom några av de främsta tolkningarna av de 28 enligt mig. I och för sig är alla låtar bra på olika sätt, men favoriter är ofrånkomliga. Några låtar framförs i olika tappning av olika grupper. ”instant karma” framförs exempelvis i tre olika och mycket skilda tolkningar. Detta är kul för ärligt talat är det spännande med olika tolkningar av samma material och just den låten är extremt bra,

”Make some noise” är ett av 2007 års viktigaste skivsläpp, både på grund av syftet samt för att den är så bra. Jag kan inte lova något, men jag tror att de flesta kommer att gilla någon låt. Stora fans av Lennon kan säkert komma att vilja flå somliga grupper levande på grund av någon tolkning, men dessa hoppas jag inte blir för många. Kom ihåg att pengar går till något viktigt då skivan köps så det går ju bra att köpa den mest för att göra en god gärning och sedan ge bort den om den inte passar perfekt.

Avslutningsvis vill jag säga att jag är enormt tacksam över att ha börjat lyssna på denna lysande musik. Nu låter det som det var genom denna som jag kom att lyssna på John  Lennon och det är inte sant. Däremot har börjat fundera på att lyssna på mer musik från flera av grupperna som medverkar på skivan. Dessutom blir jag sugen på att köpa några Lennon-slivor också, men mest sugen blir jag på att själv någon gång kunna göra en insats för att hjälpa de utsatta i världen.