Mario Kart DS

Mario Kart DS – ett beprövat koncept i fickformat.

Året 1992 släpptes en av de bästa titlarna till Super Nintendo. Super Mario Kart var ett racingspel vars like världen inte hade skådat tidigare – i stället realism stod fart och spelglädje i fokus. Med hjälp av den då revolutionerande Mode 7-tekniken (som användes flitigt även i bland annat Pilotwings och Super Probotector) fick vi uppleva svampriket ur en helt ny dimension. Åtta spelbara karaktärer, 15 olika banor och en uppsjö galna prylar var receptet på framgång i början av 1990-talet. Efter ett antal uppföljare till olika spelsystem är det dags för nintendos nya bärbara att få sin beskärda del av trimmad go-kartaction.

Trots att Mario Kart DS är det senaste spelet i serien, är det ändå denna version tillsammans med Mario Kart Super Circuit (GBA-versionen) som är originalet mest trogen. Den som väntar sig nyheter i stil med dem till Double Dash till Gamecube kommer att bli besviken. De som däremot tycker att originalkonceptet var bäst kommer garanterat att känna sig som hemma i Mario Kart DS. Tillbaka är exempelvis möjligheten att hoppa, men vi finner även inslag som ”blue sparks” från Double Dash – genom att alternera mellan vänster- och högerknapparna under en sväng kan man få extra fart. Blue sparks är mycket lättare att åstadkomma på egen hand i det här spelet än i Gamecubeversionen, vilket är positivt. Vidare återkommer många av de power ups som man kan plocka upp under loppens gång. Gröna, röda och blå skal, spöken , blixtar och svampar – men några nykomlingar hälsas också välkomna, som en bläckfiskattack och förmågan att förvandlas till kanonkula.

Rent speltekniskt finns det knappast något som gör Mario Kart DS unikt i jämförelse med dess föregångare. 16 nya banor varvas med 16 gamla godingar –  bland annat Mario Circuit 1, den första banan i SNES-versionen. De flesta karaktärerna känns igen, och trots diverse nyheter blir Mario Kart DS mer av ett ”best of” Mario Kart än en unik uppföljare. Något som däremot bör nämnas är möjligheten till multiplayerspel över internet. Förutom att spela med dina kompisar med hjälp av DS:ens IR-portar, kan man alltså koppla upp sig och mäta sina krafter online. För detta krävs dock en speciell adapter och tillgång till internetuppkoppling.

En av de saker som slog mig när jag spelade Mario Kart DS första gången är hur pass enkel grafiken var. I jämförelse med diverse racingspel till exempelvis PSP:n inger Mario Karts sparsmakade polygoner en känsla av trivialitet. Än en gång verkar Nintendo ha lagt allt krut på spelglädjen, det recept som blivit deras signatur i kampen mot de mer teknikfixerade konkurrenterna. Även musiken är enkel men funktionell – likaså ljudet. Utrop i stil med ”ååh” och ”aah” över det visuella och auditiva uteblir, men i stället blir vi sittande desto längre – förtrollade av det enkla men mycket beroendeframkallande koncept som är Mario Kart DS.

Det som fängslar med denna senaste installation är den mycket välutförda sammanfattningen av vad som gjort Mario Kart-serien så populär sedan vi mötte den för första gången för dryga tio år sedan. Farten, precisionen och den perfekta spelkontrollen gör att Nintendo lyckats ännu en gång. Detta är spelet som Nintendo DS borde ha lanserats med från första början. Oavsett om du spelat tidigare delar i serien eller om fenomenet Mario Kart är nytt för dig är detta ett mycket gott köp.