Microsoft Pinball Arcade, Windows

Detta är ett icke helt purfärskt flipperspel till PC från Microsoft. Spelet som sådant tar oss med på en resa i flipperspelens historia och låter oss som spelare prova flipperbord från såväl då som nu. Det hela kan alltså liknas vid en historielektion i flipper med enbart praktiska övningar.

Spelet tar sin början vid 1931 med bordet ”Baffle Ball”. Detta bord är inte konstruerat som dagen flipperspel utan saknar helt flipprar utan består istället av ett bräde fullt med ”fickor” med olika poäng där det gäller att få sin dank att lägga sig. För att skjuta iväg kulan används en anordning lik den i dagens flipperspel och sedan gäller det alltså att kulan hamnar i en fick med så hög poäng som möjligt. Detta är ganska enformigt och enkelt att lära sig, men förvånansvärt kul och vanebildande. När jag väl sitter vid bordet så är det liksom svårt att slita sig och ”bara en gång till” känslan infinner sig kvickt. Aja, så likt det flipper jag är van vid är det inte utan jag hoppar vidare till nästa epok och stil vilket är 1947 och bordet ”Humpty Dumpty” vilket i alla fall har de karakteristiska flipprarna ävan om de till en början känns ytters malplacerade där de sitter på sidan av planen. Det är nämligen så att flipprarna istället för att ”vakta” det förargliga hålet längst ner i mitten sitter utplacerade längs bordets kanter, tre på var sida. Sedan gäller det att hålla kulan så högt uppe som möjligt och samla så mycket poäng det bara går. Rullar kulan neråt för långt är det kört. Även detta känns primitivt men ack så vanebildande…

Eftersom jag gillar enkla spel men just i flipper söker det komplexa fortsätter jag med nästa del i samlingen vilet visar sig vara 1950 och flipperspelet ”Knock Out”. Denna gång känner jag mycket väl igen mig i även trots att jag aldrig provat ett flipperspel från 1950-talet. Mycket av det som finns med i dagens flipper finns i detta spel, flipprarna sitter på rätt ställe, knappar på banan får figurer att interaktivt utföra saker i spelet och för första gången blir det meningsfullt att skaka lite på planen för att rädda kulan. Banan känns lite tom men desto stilrenare, känslan är väldigt viktig och den känns fint fångad precis i likhet med ljuden. På något sätt tröttnar jag ändå på detta spel, jag vill ha ljus och rännor, händelser och fyrverkerier då jag spelar!

Det bord som kommer härnäst fär från 1963 och kallas för ”Slick Chick”, ett bord som går ut på att i stort tända och släcka lampor genom att träffa bumpers i rätt ordning. Stilen är helt okej, lagom 60-tal och bordet är på det stora hela okej. Tyvärr känns det dock mycket enformigt och lite väl primitivt, absolut ett för litet steg från 1950 så jag blir inte långvarig med detta. Vidare går jag till 1976 och ”Spirit och 1976” som brädet heter. Här mår det månlandning, spacecowboys och USA som är det stora temat och trots detta fastnar jag faktiskt för denna spelplan! Äntligen börjar spelet bli lite mer varierande och saker och ting blir roligt på ett annat sätt. Visserligen är spelet jämfört med idag aningen primitivt, men det är på gång och det är ett stort steg i rätt riktning. Tyvärr håller det mig inte fast särskilt länge för trots att spelet nu bjuder på aningen mer så är det inte så väldigt hållbart.

Så var det dags för det ljuva 80-talet och ”Haunted House”. Detta bräde bygger minst sagt på koordination och komplexitet. Här räcker det inte bara med att vara med på en nivå utan kulan kan även hamna på andra nivåer där andra flipprar används och närhelst det händer måste mina händer vandra från shift-knapparna upp till ”a och ä” knapparna för att styra dessa flipprar. Tyvärr är detta något för komplext för mig som nog tycker att flipprarna på andra nivåer kunde styras med samma knappar som  de tidigare. Aja, spelet är helt okej, lite mörkt och dystert jämfört med tidigare bord, men jag tror att det är en realistisk utveckling av just flipperspelen. En viktig detalj med detta spel tycker jag är det faktum att en ramp har lagt till – något som tidigare inte implementerats.

Ramper tycke jag är nästan lika viktiga som flipprar och bumpers. Därför går jag vidare och spelar det sista flipperspelet i samlingen nämligen ”Cue ball Wizard” från 1992. Detta spel innehåller det mesta moderna som finns i flipperväg. Det är ramper, det är föremål på banan att interagera med, bumpers och uppdrag att utföra efter det att de visats på den digitala poängskärmen. Temat är biljard vilket jag tycker är tråkigt och spelplanen ger inte så mycket som den egentligen kunnat. I och för sig är detta ett ganska tidigt bräde från början av 90-talet, men jag körde i min barndom mycket häftigare flipper och 92 var jag faktiskt 9 år så jag kommer minsann ihåg hur det var.

Jag är ytterst kluven inför denna samling spel. I och för sig bjuds jag en salig blandning flipperspel från en hel mängd epoker. Ändå kan jag inte komma ifrån känslan av att saker och ting upprepas, för det gör det! Många lösningar är direktkopierade bord för bord exempelvis den mekanism som får kulan att studsa högst uppe i skärmen. Detta känns varken realistiskt eller särskilt välgjort så för det får Microsoft minuspoäng. Vad som däremot är trevligt är att de enkla spelen visar sig vara så ytterst beroendeframkallande trots eller snarare tack vare sin enkelhet. Ja, ska sanningen fram tycker jag att det är roligare att pressa poänglistan på de två första spelen än på de senare, men det kanske beror på att de senare spelen går att köra i så många andra spel och i kontexten därmed inte blir lika intressanta.

Ljuden i spelet är okej, men absolut inget att hetsa upp sig över! Hela samlingen känns faktiskt okej så vad jag undrar är varför inte Microsoft skickat med detta istället för det flipperspel som är med i XP nu. Detta har ju Microsoft själva gjort och inte bara köpt utav Maxis så det tycker jag vore en god idé. Dessutom så har det rätt många år på nacken och är mycket svårt att hitta i butik så att slänga med det som en bonus vore en fin gest!

Köp spelet om du hittar det riktigt billigt – 50 kronor är ett okej pris. Spelet är helt okej att fördriva tiden på och det är hyfsat varierat. Den som är kräsen bör kanske välja någonting annat, men har du tröttnat på det flipper som medföljer då du installerar Windows XP så är detta ett mycket gott val. Missminner jag mig inte helt så ligger faktiskt ett demo på detta spel på Windows 98 skivan så leta fram en sådan om du äger en och prova demot först för att vara säker på om du gillar det.