Neopets – genomgång och test

juni 29, 2012

Jag har länge funderat över om texten om Neopets skulle vara en recension eller i artikelform. Som synes har jag nu valt att behandla spelet i en artikel istället för i en klassisk recension. Detta beror på att spelet är så mycket mer än ett spel och på samma gång så otroligt spretigt att jag inte får någon struktur på recensionen hur jag än gör. Därför blir detta som en recension och beskrivning och nöjestext på en och samma gång – hoppas det passar.

Spelet eller communityt Neopets finns på sidan http://www.neopets.com och är helt gratis att spela. Den som vill spela måste till att börja med registrera sig och sedan skapa sin första Neopet. Att registera sig går mycket snabbt och smidigt såvida man finner ett namn som inte redan är upptaget. Med tanke på hur många som sedan starten spelar eller spelat Neopets är detta ibland svårt, men misströsta icke, något är säkert ledigt. Då man första gången sedan loggar in får man skapa sin neopet. Detta görs genom att välja sort och sedan färg samt ge Neopeten ett namn. Även här gället det att hitta ett unikt namn och detta är om möjligt ännu knepigare än att hitta på ett vettigt kontonamn.

Då en Neopet är skapad är det bara att ge sig ut i världen. Tja, just detta återkommer jag till, först ska jag berätta lite om de basala funktioner alla neopetägare behöver känna till kring dess existens. En Neopet är väldigt mycket som de tamagotchis som nu åter är populära. Detta betyder kort sagt att en Neopet behöver mat och underhållning. Får inte Neopeten mat på länge så kommer denna att lämna sin ägare och det är inte kul. Den som vet med sig att den inte kommer att kunna spela på ett tag kan lämna sin Neopet på hotell, men detta kostar Neopoints vilken är valutan i spelet. Neopoints eller NP är som sagt var den huvudaskliga valutan i spelet och därmed behövs NP för i stort sett allt i spelet. Den som är ny i spelet kommer finna sig fattig till en början, men det går snabbt över då det finns många sätt att tjäna NP, några sätt kommer jag att berätta om nedan.

NP tjänas bland annat genom att jag som spelare spelar små flashspel. Dessa flashspel är enormt många – ja flera hundra så att något passar är jag övertygad om! De flesta spel kostar ingenting att spela och dessa är således att föredra för den som är ny i världen. För att få poäng behöver man inte hamna på någon topplista utan det räcker med att man spelar klart spelet och väljer att skicka in resultatet. Resultatet omvandlas sedan till NP som tillförs ditt konto. De flesta spel har en gräns på tre omgångar per dag så det går inte att bli bra på ett spel och tjäna oändligt med NP. Det finns många kul funktioner kring spelen såsom att utmana en kompis eller spara spelet bland favoriterna. Detta är bra för då är det enkelt att komma tillbaka till de bästa spelen snabbt. Varje dag ger ett spel dubbel utdelning så det gäller att hålla koll ävan på förstasidan hos spelen.

Neopets är ingalunda enbart om spel, men mycket handlar om spel och liknande. Något som väl är ett spel men lite annorlunda är de hjul och skaplotter som finns att köpa. Dessa kostar allt mellan 50 och 1500 NP att spela på men kan ge mycket bra utdelning. Att snurra på hjul är oftast kul, men tänk på att ha råd att förlora lite för vissa kan exempelvis halvera de NP man har eller liknande. Vissa hjul ger förutom NP saker eller förbättrade egenskaper för den Neopet man har. Skraplotter är dyra men mycket roliga och spännande. Varje lott har nio fält som kan skrapas. Av dessa får man skrapa sex stycken. För att vinna gäller det att få tre likadana symboler.

Nåväl, hjul och lotter är oftast inte det bästa för en som är helt ny i Neopets eftersom avsaknaden av poäng är så slående. För att inte Neopeten ska lida över dess ägares fattigdom finns det som tur är gratis mat att få så inte Neopeten ska vara hungrig eller rent av lämna dig som ägare. Bland annat finns det en stor jelly samt en stor paj där alla är välkomna att försöka få en bit. Dessa tar slut så det är inte säkert att det finns något när man kommer. För den riktigt fattige finns det även ett soppkök där Neopeten kan få lite mat.

Den som är ny ser säkerligen att Neopeten ligger på nivå ett och inte har så bra värden på sina färdigheter. Detta kan avhjälpas på flera sätt, bland annat genom att spela på ett hjul och ha tur eller genom att besöka Coltzan som ibland ger Neopeten förbättrade färdigheter eller låter den gå upp i nivå. För att säkert gå upp i nivå är dock utbildning det bästa men dyraste alternativet. För att kunna sätta sin Neopet i skolan krävs det kodstenar och dessa är inte så lätta att komma över. Åter går dessa att få genom att ha tur på hjulen, men då dessa kostar NP samt inte alls garanterar någon vinst blir det osäkert för nybörjaren. Hur som helst är codstenar sådant som kommer lite efter hand och att få upp sin Neopet högt i nivå är inget det är bråttom med. Neopeten kan gå upp i nivå för flera olika saker, bland annat fiske, intilligens och så vidare. För att öka på intilligensen behöver Neopeten få böcker lästa för sig. Dessa är ofta dyra och finns att köpa i bekhandeln. Alla Neopets tycker inte om alla böcker och varje bok kan bara läsas en gång så det gäller att efter hand hitta, vinna eller köpa fler och dyrare böcker.

Den som behöver köpa något kan välja mellan tre alternativ. Antingen kan denne gå till en lokal butik och leta. Problemet med dessa är att det nästan uteslutande är slutsålt vad man än behöver så det gäller att vara snabb då det kommer in nya varor på lager. Det andra alternativet är att leta i andra spelares affärer. Där kostar oftast det man letar efter lite mer, men i gengälld går det emsta att hitta när som helst. Det sista alternativet är att kolla i auktionshuset. Där styrs priserna till stor del av  marknaden och av hur mycket du och andra vill betala. Till sin hjälp har man som spelare några olika verktyg för att söka efter saker. Bland annat går det att söka i autionshuset efter olika föremål och bland annat går det att söka i spelarnas butiker. Då man är ute på ett uppdrag går det inte att söka i spelarnas butiker, men annars går det bra.

Ett intressant och välbesökt ställe i Neopets är pengaträdet. Där hamnar allt sådant man som spelare väljer att donera och därmed finns det nästan alltid massor av saker att ta över. Det gäller döck att vara snabb och veta vad man är ute efter för det går inte att vänta många sekunder innan någon annan tagit det man ville ha. Det mesta under pengaträdet är tråkigt såsom ruttna skor, växter och småpåsar med NP. Ibland dyker det dock upp riktigt fina saker så det gäller att som sagt var veta vad man är ute eft er och inte försöka ta så mycket annat. Att man inte ska ta annat beror på att det blir svårare för varje gång att få det man försöker ta och att några få saker om dagen oftast är möjligt att ta – slösa därför inte på dessa omgångar i onödan för att få en sko eller likande. Vid pengaträdet finns det förresten spöken. Dessa kan ta NP från vilken spelaren som helst och lägga under trädet. Se därför till att förvara de NP du har i banken för att slippa bli bestulen.

En del av Neopets som många uppskattar är arenan. Där gäller det att utmana andra spelare eller datormotståndare med sin Neopet. För att ha en chans behöver man utrusta sin Neopet med vapen och utrustning, men den som inte har råd eller så ska inte dra sig för att testa arenan då det är bra att tidigt lära sig hur den fungerar. Utrustning sedan kan skaffas från butiker ellr från exempelvis pengaträdet. Sedan går det att söka efter en mäsnsklig motståndare eller kolla i listan över datormotståndare. Denna lista är till en början mycket kort, men växer efter hand.

Efter en tids spelande kommer du som spelare att ha många föremål och en hel den NP. 50 saker är möjliga att bära med sig samtidigt och för att inte fylla det utrymmet gäller det att flytta viktiga föremål till bakfacket där de inte kan bli stulna eller för många. Pengar går det i och för sig att ha hur mycket som heslt, men då de kan bli stulna är det bästa att förvara dessa på banken. På banken ges dessutom ränta på pengarna så allt överblivet bör sättas in.

Oj, jag skulle kunna skriva hur mycket som helst inser jag, men ska nu skriva lite mer om vad jag tycker om spelet eller communityt – vad det nu ska kallas, fenomenet Neopets.

Då jag första gången efter att ha skapat min JubJub Tonxinka började klicka mig runt i webbläsaren för att komma på vad jag skulle göra kände jag mig vilsen och förvirrad. Till en början fanns det så många möjligheter och så mycket att göra att jag insåg att jag inte ens visste hur något gick till. Jag klickade mig runt på kartan och spelade några spel. Poängen började trilla in och snart hade jag trillat in bland diverse spel där man behövde satsa poäng för att få spela. Givetvis hade jag hamnat på ett ställe där poängen inte alls ville bli vunna utom för den som anordnade spelet och jag gick därifrån. Lite fattigare började jag läsa på lite om Neopets och kom fram till att jag ville skrapa lotter och fiska. Dessvärre kunde jag inte hitta grottan för fiske och inte heller fick jag köpa någon skraplott – mitt konto var för nytt. Jag återgick till flashspelen och vann ganska många NP. Efter detta matade jag min JubJub och köpte sedan en bok för jag ville satsa på en smart Neopet. Tyvärr gillade inte Tonxinka boken utan jag fick sälja den vidare och gick ganska mycket minus på den affären.

Efter en tid lärde jag mig att hitta i spelet och efter någon dag stod hela spelet till förfogande då mitt konto och min Neopet var tillräckligt gamla. Plötsligt blev spelet lite roligare och att varje morgon då jag vaknade logga in och köpa en skraplott blev en kul tradition. Efter en tid fick jag veta hur man skulle göra för att få sin Neopet att öka i nivå och att snurra på hjul och besöka Coltzan är likaså dagliga rutiner numera. Fiska har jag blivit ganksa bra på och att hitta till grottan har jag lärt mig. En sak jag gjorde som förenklade spelandet var att betala för Permium-medlemsskap. Detta kostar 8$ i månaden och för den summan kommer man åt en extra portal med många användbara länkar och varje fredag får man en skraplott som jag igår vann 1500NP på. I och för sig är Premium inte direkt prisvärt, men för den som vill ha en mailadress @neopets eller liksom jag vill ha snabblänkar till det viktigaste – något man kan åstadkomma med bokmärken i webbläsaren i och för sig – eller helt enkelt slippa reklam kan gilla det. Själv har jag funderat på att säga upp mitt medslemsskap, men det är långt svårare än att starta det så jag vill varna lite för att prova Premium om man inte är redo att skriva lite mail och sådant för att avsluta det.

Något det inte behövs premium för är den toolbar som kan vara användbar för den som spelar en del. Denna toolbar fungerar bra för såväl IE och Firefox men fungerar dessvärre inte på Mac-datorer. Toolbaren tar upp lite utrymme på höjden i webbläsaren, men en fin funtion är den ”alert”-knapp som meddelar vid utdelningar av saker som man annars missar. Hur som helst innehåller toolbaren lite reklam iform av länkar till affärer såsom ebay, dessa ligger dock uppfällda i en mapp som heter ”Shopping” så det är inget som stör.

Min slutsats är att Neopets är ett kul men rörigt tidsfördriv. Många timmar rinner lätt iväg. Tyvärr ligger mycket av communitybiten lite utanför sajten då allt som finns är ett rörigt forum. Däeemot är det mängder av människor som samlas kring spelet på externa sajter så ett community är det – om än ett rörigt och spretigt sådant. Kvaliten på spelen och underhållningen är mycket varierande och det beror helt på vad man gillar att göra och hur lång tid man har på sig att leta hur kul man har. Spelen som finns är enormt många och variernade så alla kan troligtvis hitta några favoriter. Något som är fint är att det finns åldersgränser som begränsar de yngre spelarnas framfart vilket jag ger ett litet plus för. Sajten är på engelska, men då det är massor av bilder och de flesta spelen är enkla att begripa gör det inte så jättemycket om man inte förstår språket så jättebra.