Noah’s Ark Deluxe, Windows

Enligt bibeln ska Noa ha fått veta att joden skulle svämmas över och att hans uppgift var att bygga en ark. På denna ark skulle han sedan lasta två djur av varje art så arten finge överleva översvämningen. I detta spel är arken byggd och vattnet på väg. Som Noa ska du nu para ihop djur två och två så de inte drunknar. Eftersom vattnet hela tiden stiger har du inte hur lång tid som helst på dig. När vattnet nått arkens botten måste alla djur vara inne, annars dör de och omgången avslutas. När alla djur på brädet parats ihop kommer du till en svårare nivå. I och med att nivåerna blir svårare blir djursorterna fler och vattnet stiger snabbare. Lite då och då får du spela ett mellanspel som går ut på att rensa djuren från skärmen då de är tre eller fler av samma sort bredvid varandra. Även här gäller det att snabba på för fler klossar med djur kommer från botten av skärmen och då djuren når övre delen av skärmen är omgången slut och du får återgå till att para ihop djur.

Spelet är kul och absolut värt de 20$ det kostar att ladda ner och låsa upp. Ibland kan jag tycka att det är lite väl stressigt och hur någon ens kan klara fem bräden på den svåraste svårighetsgraden övergår mitt förstånd. Hur som helst är det enbart positivt eftersom det då finns rejält med utmaning. Ljud och musik är inte så jätteengagerande med helt okej. Vissa ljudeffekter är riktigt gulliga medan andra blir trista och jobbiga att lyssna på. Lyckligtvis går det att stänga av såväl musik som ljudeffekter och jag föredrar att stänga av musiken och ha egen på i bakgrunden.

Grafiskt är spelet gjort i mycket stilren och snygg 2D. Det är inte avancerat men stilistiskt mycket snyggt. Jag trivs med utseendet och animationerna eftersom jag föredrar enkel 2D då det gäller pusselspel. Grafiken är mycket ren och det är enkelt att para ihop djuren. Några är något lika, men endast när man är mycket stressad. I ostressat tillstånd kan varenda människa se skillnad på dem antar jag. Jag är mycket positiv till grafiken och tycker att den som står bakom den gjort ett mycket bra arbete. Beroende på smak går det att välja helskärm eller fönsterläge. Det negativa med fönsterläge är att det går att hamna utanför fönstret med musen. Då är det dock så smart ordnat att spelet pausas så du lider ingen tidsmässig förlust. En fördel är även att du snabbt kan komma åt andra program exempelvis webbläsare eller mediaspelare. Det jag tycker är allra bäst är det faktum att jag alltid kan se klockan och därmed får lite koll på hur länge jag spelat. Vill jag bara njuta bort några timmar väljer jag däremot helskärm eftersom inget då kan störa och tiden rinna iväg.

Detta är ett perfekt spel att spela då man väntar på någonting. Det är enkelt att komma igång med och hyfsat svårt att lägga ifrån sig. Dessbättre finns det en sparfunktion som gör att du när som helst kan avsluta för att senare återuppta din omgång. Det samt det faktum att spelet även innehåller två andra spellägen är tillräckligt för att jag ska ha roligt i väldigt många timmar! Det ena läget är ett läge som fungerar på ungefär samma sätt som huvudspelet, men är inte knutet kring tid utan snarare kring strategi och passar därmed den som inte vill ha bråttom. Det andra läget är en Bejeweld eller Zookeeper kopia där du får hålla på och samla rader tills vattnet nått upp till arken. Spelet är litet och förhållandevis billigt – gillar du stressiga pussel behöver du inte tveka. Tycker du däremot inte om stressiga spel måste jag nästan avråda dig att köpa spelet. Mitt rekord är förresten 222223 poäng!