Pengar som gräs – Eric Schlosser

Pseudovetenskapen kring USA, dess president, mat och handel tycks vara inne att skriva om. Här kommer en bok skriven av Schlosser som tidigare skrivit boken ”Snabbmatslandet”, en bok om den svarta marknaden i USA. Boken behandlar porrindustrin med allt sattyg som den för med sig i form av knarkhandel, invandring och den förskjutning som skett i ekonomin.
På ett mycket skickligt sätt beskriver Schlosser det som hänt och händer i USA med dess porrmarknad. Genom noggrann genomgång av såväl historia som marijuana kommer Schlosser långt i sin bok. Han får i alla fall mig att tro på honom. Det han vinner på att ge oss historiken är mycket, refererande till professorer och annan auktoritet gör honom tillförlitlig och det är naturligtvis mycket viktigt för en författare vad han än påstår.

Då man läser den här boken bör man vara beredd på att få ta del av många namn, händelser och år. Allt knyts ihop, men det är för den skull mycket att hålla ordning på. Man behöver givetvis inte hålla samtliga namn i skallen, men de viktigaste är givetvis bra att i alla fall försöka minnas då de bygger någon form av grund för förståelsen i hela förloppet.

Tycker man om att läsa om svarta marknader, knarkhärvor och annan dold verksamhet är detta verkligen en intressant bok. Tyvärr finner jag den trots goda försök inte helt tillförlitlig och därför blir jag lite rädd att helt lita på den. Även om experter tillfrågats och noter lagts till för att öka känslan av vetenskap kan jag inte låta bli att klassa boken som pseudovetenskaplig. Jag tror alltså att det ligger någonting i det som Schlosser säger, däremot köper jag inte hela resonemanget.

Boken som bok är dock mycket välskriven. Jag känner ett sug att läsa vidare och att få veta lite mer av ”skvallret”. Jag får en känsla av att få ha reda på en hemlighet som jag inte får sprida vidare. Som om jag vore medlem i en exklusiv klubb där man får veta saker som tystats ner eller liknande. Jag känner mig utvald och lite speciell, ja på den punkten har boken verkligen lyckats för det är svårt att slita sig från den. Ibland när jag läser inser jag att jag trots min källkritiska inställning sväljer det som skrivs med hull och hår utan att ens kolla upp noterna. Kanske beror det på att dessa är samlade längst bak eller så beror det på att jag faktiskt gillar boken så till den grad att jag faktiskt inte orkar bry mig i exakt hur sann boken är. Allt kunde vara uppdiktat bara för att göra en bra bok, i vilket fall bryr jag mig inte utan låter mig slukas av boken och förfäras och häpnas utav affärer och droger.

Gillar man att läsa om sådant som det egentligen skulle ha hållits tyst om så kommer man troligtvis att älska den här boken. Den må vara på gränsen till vad som är vetenskap och inte, men den är förbaskat bra både skriven och utarbetad.