Play nr. 149

juni 20, 2012

Play är en Engelsk speltidning med fokus på Playstation-marknaden. Det nummer jag i denna recension kommer att gå in närmare på är nummer 149 som gavs ut i slutet av 2006. Detta innebär att tidningens innehåll spänner över såväl Playstation 2 som PSP och Playstation 3 samt en liten förhandstitt på spelåret 2007.

Sidorna är drygt 120 till antalet. Ganska få av dessa upptas av annonser faktiskt och de flesta är placerade i slutet av tidningen. Tyvärr är dessa annonser av ett mera vuxet slag vilket jag tycker får tidningen att inte passa för en yngre publik. Då jag första gången bläddrade i tidningen blev jag faktiskt uppriktigt förvånad över att en speltidning hade reklam för diverse pornografisk skit, men jag antar att det är annorlunda där i England jämfört med här i Sverige. Kvalitén på pappret är väldigt god och trots att jag läst tidningen hyfsat mycket har inga blad lossnat eller på annat sätt gått sönder.

Rent designmässigt känns tidningen tyvärr något splittrad. Inte mycket känns enhetligt och ibland har jag tagit vissa delar i den för reklam bara för att designen varit så vitt skild mot resten av tidningen. Egentligen är det inget fel på de designer som brukas, det är mer det faktum att de blandas så överfriskt som får mig kluven till upplägget. När det kommer till avdelningen för recensioner är dessbättre designen enhetlig och i mitt tycker mycket välfungerande. Bilderna tidningen använder sig av håller hyfsad kvalitet då mycket ser bra ut även om visst material lider av bristande upplösning. Typsnittet som används känns lättläst och tydligt vilket är bra. Det är lagom i storlek, varken för sort så texterna blir korta eller för litet så att texterna blir jobbiga.

Texterna känns välskrivna även om skribenterna dessvärre allt som oftast känns partiska och elaka i sin ton mot de konkurrerande maskiner som finns på marknaden. Med tanke på att Play trots allt är en tidning som fokuserar på Playstation (PSP, PS2 och PS3) så är det inte så konstigt utan mer ett sätt att profilera sig och bli omtyckt av de som gillar Sonys uppsättning konsoler. Roligast finner jag de texter som helt ratar de testade spelen såsom i detta nummer Sonic Hedgehog halvt halshuggs.

Det är ofta de små detaljerna som får mig att gilla eller ogilla en produkt. I detta fall är den lilla detaljen något som är ytterst vanligt i speltidningar och som i Play implementerats mycket väl. Jag talar om en liten ruta invid recensionerna som tipsar om vilka andra spel som kan tänkas uppskattas av den som gillar detta spel. I rutan går det att utläsa vilket betyg det andra spelet fått och när det satts, dvs. i vilket nummer av tidningen.

Betygen som utdelas hamnar på skalan 1-100 där det helt logiskt är dåligt att få ett lågt betyg och bra att få ett högt. I det för recensionen aktuella numret delas ganska många höga betyg ut och inte helt oväntat blir Final Fantasy XII ett av månadens populäraste spel och belönas med ett högt betyg. När jag ändå behandlar betygsdelen kan jag även nämna att det i tidningen finns flera uppslag med äldre betyg så man kan kolla upp hur bra äldre spel var då de släpptes. Detta är perfekt att kolla innan man ger sig ut på REA-jakt eller liknande då det kanske inte alltid är ekonomiskt försvarbart att köpa nya spel.

Tidningen innehåller många avdelningar, topplistor, recensioner, förhandstittar, brevsvar, pyssel och knåp, tillbakablickar från ett äldre nummer, spelguider, retroavdelning och mycket mer. Alla dessa avdelningar tilltrots känns det inte som om något får stå tillbaka vilket torde bero på att sidantalet är så stort som det är.

sammanfattningsvis vill jag säga att Play är en bra tidning som bör intressera alla som gillar Sonys konsoler och som föredrar dessa framför Microsofts och Nintendos. Själv föredrar jag konsolernas olikheter och ser gärna att de alla får ta plats i en och samma tidning. Jag inser dock som sagt var att det säkert finns en stor marknad för just denna sorts tidningar och just Play lyckas på ett bra sätt förmedla nyheter med mera till alla Playstation-fans.