Portal Knights – PC

juni 23, 2016

Sedan Minecraft släpptes så har andelen sandlådespel riktigt skjutit i höjden. Voxelbaserade sandlådespel framförallt dyker upp lite hela tiden och spela alla känns närmast som en omöjlighet. Så dök Portal Knights upp och dess urläckra grafik fick mig att logga in i Steam och köpa det direkt. Spelet är fortfarande under utveckling men väldigt mycket finns att göra ändå. Jag kommer att komplettera eller skriva om denna recension när spelet är helt färdigställt.

Nåväl, vad gör att Portal Knights sticker ut från mängden spel egentligen? Främst är det nog världarna man tar sig mellan. Det är nämligen så här att varje värld man besöker inte är så väldigt stor. istället går det ut på att man upptäcker nya mineraler och föremål. Slåss mot starkare eller annorlunda fiender och tillslut hittar de portalstenar som krävs för att ta sig vidare. På vissa nivåer finns fler än en portal så det är alltid värt att besöka samma plats flera gånger. Dels finns det kanske en resurs där som bara finns på just den platsen och som sagt var vet man aldrig vart man kommer att hitta en gömd portal.

Musiken i spelet är hyfsad, mysig och passande. Den gör jobbet bra och även ljudeffekterna är helt okej. Grafiken däremot är superb – jag är helsåld på den! Ljus och fokus är helläckert hur de lyckats få att fungera och jag blir lika imponerad varje gång jag startar spelet.

portalknights2

Styrningen så, spelets svaghet i dagsläget. För det första är karaktären på tok för långsam och för det andra är jag inte helt förtjust i kontrollen då man försöker att bygga saker. Ofta tycker jag att klossar blir placerade fel och ännu oftare har jag svårt att nå dit jag vill. På tal om att nå så skulle det inte skada om karaktären kunde hoppa högre! Något annat som kan störa mig är att det är svårt med närstrider i spelet. Det märks stor skillnad tyvärr mellan avstånd och närstrid. Pilar eller magi är överlägset svärdet, men antingen behöver jag bli bättre på att undvika attacker eller så behöver någonting förändras i hur det fungerar. Vissa fiender känns också omotiverat svåra i just närstridsfajter.

Att bygga och tillverka föremål är något av det viktigaste i ett spel som detta. Jag är inte helt överförtjust i hur just tillverkningen fungerar. Det som mest stör mig är att väskorna och lådorna man har blir fulla väldigt snabbt. Vidare så blir den sak man tillverkat inte automatiskt flyttad till ens väska utan det måste man ordna med manuellt, något som mer än en gång fått mig att tro att något varit fel för att jag inte kunnat tillverka ett annat föremål.

På det stora hela gillar jag spelet. Visst känns det lite ovant att kameran liksom sikte fastnar då man attackerar en fiende men när man väl vant sig är det en positiv sak för det mesta. Vill man inte vara ”fäst” vid strider så går det bra att så att säga släppa taget och styra mer fritt i striden. Utvecklingen går stadigt och stabilt framåt och då denna text skrevs var version 0.4.1 precis släppt. Jag känner förtroende för att spelet kommer att färdigställas och att jag kommer att spela många fler timmar!

Betyg: 7/10