Recensioner av diverse tidningar

juni 21, 2012

Tidningar har jag under årens lopp samlat på mig väldigt många av. Så idag funderade jag över om jag inte borde skriva något om allt dett jag läst mig igenom fram tills idag. Det blev en längre resa än jag någonsin kunnat ana, men nu sitter jag ändå här med den första delen av mina tidningsrecensioner. Det svåraste hittills har bara varit vad tidningar ska kategoriseras som, litteratur eller övrigt…

Pocketplay nr 01|2004

Den här tidningen har formatet på sin sida då den i uppvikt skick är stor som ett liggande A4-ark. Pappret är glansigt och vitt utan att vara bländande för ögat under en stark lampa eller annan ljuskälla. Layouten är snygg, stilren och allmänt funktionell, dock kan jag tillägga att det ibland blir lite för mycket tomrum på sidorna. På grund av tidningens lilla format blir dessvärre recensionerna och artiklarna något korta för min smak. Sedan måste jag nästan tillägga att layouten känns mycket rippad från Gamereactor, sorgligt men sant.

Betyg: 7/10
+ Formatet
+ Den stilrena layouten
+ Blidkvaliteten

– För korta recensioner
– Layouten känns ”stulen” från Gamereactor
– Lite för mycket outnytjad yta

Gamereactor September 2004 nr 20

Gamereactor är för det första helt gratis vilket redan från början sätter den mycket högt upp på vilken lista som helst. Vidare är den mycket proffsigt designad när det gäller allt från rent typografiska lösningar till framsidor och sidupplägg. Det finns många läckra detaljer i Gamereactor som gör att den höjer sig över mängden tidningar och det första jag tänker på är ”köpguiden” som är så himelskt stilren och tjusig att man gärna läser den om och om igen bara som ögongodis, även om den givetvis är långt mycket mer än bara ögongodis. Det tycker jag förövrigt gäller hela tidningen, just det att den inte bara är en snygg layout utan så mycket mer. Mycket mer reklam kanske någon skulle säga, men vad tusan, den går ju att bläddra förbi och ignorera. Tidningen innehåller inte bara recensioner av spel utan även nyheter på spelfronten, intressanta reportage samt en hel drös annat läsvärt.

Betyg: 9/10

+ Det faktum att den är helt gratis
+ Layout och typografi
+ Texternas höga kvaliet

– Reklamen (Som dock gör den gratis…)

Dilbert Nr 01|2002

Jag gillar serien Dilbert, frågan jag ställer mig nu är om jag gillar en serietidning med samma namn. Redan direkt inser jag att jag inte kommer gilla tidningen ”Dilbert” som serien Dilbert då tidningen innehåller ett antal fler serier än just bara Dilbert. Dessa var i detta nummer: ”Doonesbury”, ”Reservatet”, ”Pooch Cafe” samt ”Bröderna Fusk” och ska jag vara helt ärlig så är jag inte så mycket för någon av dessa serier, nej de går bort nästan direkt. Tidningen är tryckt på det klassiska ”serietidningspappret” och sticker därmed inte ut från mängden. Jag ska dock påpeka att omslaget är av den lite tjockare modellen med limmad rygg vilket jag verkligen uppskattar.

Betyg: 7/10

+ Mycket Dilbert
+ Färg

– De andra serierna
– Priset (35kr för 65 sidor 2002)

FF med Bert nr 8 1995

Jag var 12 när jag köpte den här tidningen och vad jag minns tyckte jag mycket bra om den även om jag då inte begrep allt den handlade om. När jag nu läser tidningen slås jag av hur få sidor som verkligen handlar om Bert och istället får serier som ”Den unge Spirou”, ”Galningen Gaston”, ”Agent Annorlunda” samt ”Ensamma Mamman” en massa utrymme. I och för sig roas jag av ”Ensamma Mamman”, men ärligt talat vill jag ju läsa om Bert i en Bert tidning. Nåväl, det bästa i tidningen torde dock vara de så kallade ”Föräldra Fria sidorna” där man får lära sig de bästa tipsen kring kärlek och skola samt läsa om andras pinsamheter. Tilläggas måste att Berg gör sig mycket bättre i bokform!

Betyg: 6/10

+ FF-sidorna
+ Några av Bertserierna
– De ganska många tråkiga serier som finns med
– Bert gör sig bättre i bokform

Manga Mania nr 1 2004

Manga är dessvärre inte min starkaste sida och jag har dessvärre inte läst mycket mer än ”Dragon Ball”. Jag kan dock säga direkt att Manga Mainia är imponerade tjock och rik på serier. Dessa serier är populära serier i flera delar, alltså återkommer de i senare nummer så fansen har något att följa. Tidningen är som jag sa tjock, ja denär faktiskt på hela 212 sidor vilket medför att den har limmad rygg, allt annat vore väl själmord antar jag… Pappret tidningen är tryckt på är av mycker god kvalitet, över förväntan faktiskt. Några få sidor är tryckta i färg, serierna är dock helt i svartvitt, något som inte alls stör.

Betyg: 9/10

+ Antalet sidor (212 för 45 kronor)
+ Valet av serier
+ Layout på framsida

– Väldigt variernade serier, vissa gillar jag dessvärre inte.

Super Play Dec 2004 nr 106

Det kan tyckas orättvist att recensera ett nummer som släppts innan den nya redaktionsuppsättningen i en tid då det mesta säkert var i gungning för skribenterna. Nåväl, gugning eller inte, skribenten ska ändå kunna leverera anser jag så… Tidningen är något sterilt uppställd på layoutsidan vilket känns både tråkigt och fantasilöst. När jag läser får jag en känsla av bittra tabeller i sunkig html-miljö alá 1997 ungefär. Tidningens papper är av god kvalitet men dessvärre är det något för glansigt för att vara alldeles skönt för ögat. Tidningens intressantaste inslag torde vara de artiklar som finns kring diverse mindre webbaserade spel samt vissa retroblickar tillbaka på spel från flydda tider. Dessvärre känns tidningen ganska gammal och jag känner aldrig det där tempot som behövs i en tidning som förväntas leverera det senaste och hetaste från spelvärlden.

Betyg: 7,5/10

+ De andra åsikterna vid betygen
+ Relativt matiga recensioner

– Delvis trist layout
– För mycket bilder
– Kvaliteten på flera bilder är högst tvivelaktiga

Player1 november 04 nr 5

Player1 har ett lite annorunda format och är nära på kubisk. Detta tycker jag kan bli lite jobbigt då jag tvingas läsa i ett widescreen-format och det är inte mina ögon helt vana vid. Tidnigen har tycker jag otroligt läcker design och utrymmet är mycket väl använt. Bilderna får inte heller ta över helt vilket jag uppskattar enormt mycket. Annars vill ofta spelpressen trycka in massor av bilder, det är väl en trend. Eller också tror de att en bild säger mer än tusern ord, vad vet jag. Det bästa med Player1 är dock att den innehåller så mycket mer än andra speltidnigar i form av artikar, reportage och intervjuver.

Betyg: 9/10

+ Layout och design
+ Mervärdet, dvs den är så mycket mer än andra speltidningar