Room Service

Det har under en tid visats ett inredningsprogram vid namn Room Service på Kanal 5. Detta program går ut på att en inredare och två snickare rustar och gör om någons rum i ett hus eller lägenhet. Det kan röra sig om rena kaosplaneringen till dålig smak de försöker rätta till och avhjälpa. I den här boken med samma namn får vi en lite fördjupad inblick i vad de gjorde med några av alla de rum de genom åren tagit dig sig an. Vi får lära känna inredarna och veta vad deras planer för rummen sett ut. Vi får naturligtvis även veta vad Jonny och Mattias känt och tyckt om projekten inredarna satt dem på.

För den som sett hela serien är den här boken ett väldigt fin komplement. Är man dessutom intresserad av inredning är boken rena guldgruvan i nytänkande och annorlunda lösningar. Spontant känner jag att det är få av rummen jag skulle vilja bo i, däremot finns det bitar ur nästan varje rum jag gärna skulle ha i lägenheten. Inspirationen är på topp hos mig då jag läst igenom Room Service första gången. Jag kan tillägga att jag som vanligt när det gäller böcker sträckläste den från pärm till pärm vilket fungerade utmärkt. Känner du inte för att göra det är ett tips att bara bläddra lite och stanna till vid något som lockar för det går precis lika bra att ta sig an boken på det sättet.

En styrka hos boken är garanterat de fina och högkvalitativa bilder den bjuder på i stora mängder. Inredning går ju ut på att dels lösa någonting dels praktiskt sätt och dels att få det fint. Boken är både praktisk och snygg. Praktisk för att de bland annat ger mig alla nummer på de färger som används och snygg för att den har en rent lysande layout. Det är få böcker jag läst som slår den här i layout så jag tror att den kommer sälja en hel del på att den är designmässigt snygg. Med det sagt menar jag inte att innehållet är dåligt bara att någon som bläddrar i den troligtvis kommer bli fast för den och köpa boken genast. Innehållet är bra, ibland känner jag att jag vill läsa mindre om inredning och design och mer om själva byggarbetet och hur de gått tillväga med snickerierna, men det är nog bara för att jag i allmänhet är mer intresserad av det.

Förvänta dig inte att kunna snickra och så efter att ha läst den här boken. Är det vad du är ute efter ber jag dig läsa min recension av ”Hobbysnickarens ABC”. Däremot kan jag nästan lova att du kommer känna sug efter att fixa till i alla fall ett av dina rum.