20160727075920_1

Secrets of Grindea – PC

Secrets of Grindea är ett klassiskt ARPG som hämtar inspiration ifrån Super Nintendos glansdagar. I spelet kan du antingen spela igenom storyn eller köra ett arkad-läge. Story-läget är i dagsläget inte helt färdigt men man kan spela länge och väl trots detta. När man börjar spela story-läget kastas man in i handlingen och det är bara att bege sig ut och hitta sitt första svärd. Efter en liten stunds spelande är det dags för det stora testet. Där får man lära sig att fiska och slåss och måste gå igenom såväl fiender som en stor slime-boss för att komma vidare. Förresten är inte slime-bossen den första boss du möter utan man stöter på patrull redan innan man nått staden och arenan, men det sparar jag till dig som spelare att själv uppleva.

Nåväl, det jag gillar bäst med Secrets of Grindea är nog att det känns så inspirerande och klassiskt. Det är inte bara att springa på och liksom följa den röda tråden spelet igenom utan man uppmuntras att utforska och hacka ner fiender länge, länge för att samla föremål, kort och annat spännande. Korten som jag nämnde är nämligen bra för de ger passiva bonusar till exempelvis styrka, magi, hälsa och mycket mer. Att hitta dessa kort är dock inte det enklaste och det krävs ofta en hel del grindande för att hitta dessa. Ibland kan man ha tur, men knappast med alla kort.

Jag har spelat spelet med både tangentbord och Xbox 360-kontroll och jag föredrar helt klart att luta mig tillbaka och spela med kontrollen. Kontrollstödet är väldigt bra, det enda jag saknar är att inte kunna skriva in sitt namn med kontrollen utan att där vara tvingad att använda tangentbordet. Oftast är det dock inget som helst problem det är mer en bekvämlighetsgrej.

Grafiken i spelet gillar jag – animationerna är mjuka och härliga och 16-bitarsgrafik tilltalar mig nästan alltid. Sedan är det givetvis en personlig sak om man tycker om denna typ av grafik, men jag är uppväxt med SNES och får sådana flashbacks av spelet så det går inte att göra annat än gilla det för min del. De områden som finns i spelet skiljer sig mycket åt. Dels har man den klassiska skogen, en högteknologisk svävande ö, en magisk skog, snölandskap och en leksaksfabrik för att nämna några.

Det som känns roligt med Grindea är att det går att göra sin karaktär så personlig. Inte bara till utseendet utan även när det gäller vilka skills man vill ha. Det går att blanda och ta precis som man vill mellan mer klassiska krigarskills och magi så man känner sig inte låst. Vidare innehåller spelet mycket crafting vilket jag tycker mycket om. För att skapa egna vapen och utrustning krävs dock mycket resurser så det innebär ännu mera grinding. Grindig är dock inget problem för mig, jag gillar att nöta fiender om och om igen för att samla alla deras föremål. Gillar man det dock inte alls kanske man ska överväga att prova demot innan man köper spelet.

Jag tycker mycket om Secrets of Grindea. Spelet är inte färdigt ännu men tack vare arkadläget så kan man spela länge, länge efter det att man spelat färdigt storyn. Arkadläget förresten, i det får man skapa en karaktär och gå igenom små slumpmässigt sammansatta kartor. Varje karta ska klaras utav och då man klarat bossen på varje karta kommer man till en ny karta med slumpmässiga ”rum”. När man spelar detta läge börjar man alltid på level 1 och jobbar sig sedan uppåt. Vilka skills man lägger på är helt valfritt och det är ett fint läge att spela ifall man vill prova många olika builds.

Spelet är inte färdigt och jag återkommer med en djupare recension när det är helt komplett. I dagsläget ger jag det dock en stark 8 av 10 i betyg.
Betyg: 8/10