Slingo, Windows

En kombination av Enarmad bandit (Slots) och Bingo blir givetvis Slingo. Slingo är just precis denna kombination i digital form direkt i din PC. Eftersom du spelar det helt offline kostar det inget att satsa, men dessvärre vinner du heller ingenting. I inköp kostar spelet lite drygt hundra kronor och för de pengarna får du spela obegränsat med bingo mot dig själv eller dina familjemedlemmar eller vänner som du delar dator med. Att du kan göra det beror på att spelet innehåller en highscorelista där de bästa poängen sparas. För att få bra poäng gäller det att få bingo snabbt, riktigt snabbt. Men jag återkommer till det då jag först vill beskriva hur spelet fungerar lite närmare.

Jag skrev att spelet är en kombination av enarmad bandit och bingo. Precis som i bingo får du en bricka med ett antal slumpade nummer. Dessa gäller det sedan att få. Det är här som banditmomentet dyker upp eftersom du får trycka på en knapp för att snurra fram siffrorna. Förutom siffror kan du även rulla fram jokrar som låter dig kryssa för valfritt nummer i samma rad de ligger, gröna jokrar som låter dig kryssa för en helt valfri siffra vart som helst på spelplanen, djävlar som kan ta hälften av dina poäng om du har otur eller Slingo mynt. Dessa mynt ger dig fler poäng vilka behövs dels för att klättra högt på topplistan samt för att ha råd med samtliga drag av nummer. Drag ett till sexton är gratis medan det kostar för att dra mellan sjutton till tjugo. Vid varje drag slumpas alltså fem nummer fram, om du inte får exempelvis jävulen istället för ett nummer. Har du lite tur kan du vinna fridrag, med sådana kostar det inget att göra exempelvis drag arton.

Slingo är intressant till strukturen med faller tycker jag på att det egentligen inte tillför bingokonceptet någonting eftersom numren så gott som alltid slumpas fram. Att det blir lite mer likt systemet i en enarmad bandit känns lite fånigt och snålt mycket för att det helt enkelt liknar vilken bingodragning som helst. Visst är det skoj att fem nummer dras samtidigt och att jag får bonus om jag får tre eller fler jokrar samtidigt. Ändå tycker jag att spelet är lite för mycket bingo och för lite bandit för att vara intressant.

Jag tror absolut att spel som detta har en framtid, men då måste såväl idé, genomförande och grafik förändras. Nu spelar jag enbart för att jag vill få hela brickan fylld någon gång och inte för att det är så roligt. Funnes det mer grafik, olika brickor och fler likheter med Las Vegas skulle i alla fall jag hänga kvar lite längre. Jag tror som sagt var starkt på detta, en uppföljare kan bli riktigt vass. Tyvärr spelar det ju ingen roll idag vad som kan släppas imorgon så tillvidare håller jag mig missnöjd med detta.