Smurfarna – Sommarsmurfar

juli 2, 2012

Sommaren 1997 lyssnade jag typ enbart på Gyllene Tiders ”Sommartider”. Den som inte tror mig kan fråga grannarna jag då hade – de kommer med väldigt stor säkerhet ihåg denna period eftersom jag hade fönstret öppet och volymen uppvriden så mycket det bara gick. Detta är nu ungefär tio år sedan men jag minns det mycket väl. Att gilla en låt och grupp så mycket som jag gjorde är det väl inget fel på, men tyvärr blev jag i ärlighetens namn lite trött på låten och har därför undvikit den. Tills idag då rättare sagt… Då jag läste det mail som annonserade Smurfarnas nya album kunde jag inte låta bli att meddela min mamma om nyheten. Detta kommer sig av att hon samlat på sig samtliga Smurfalbum som släppts och därför skulle kunna tänkas vara intresserad av det nya som skulle släppas i slutet av augusti. I och med mailet fick jag hur som helst singeln ”Sommarsmurfar” att lyssna på och recensera. Detta har jag nu sysselsatt mig med och för en gångs skull har min lilla son även fått vara med på ett hör och lyssna. I och för sig är han lite för liten för att tycka så särskilt mycket olika om musik. Han grät inte och det var huvudsaken – jag kunde med gott samvete fortsätta att lyssna på låten.

Nej, jag har inte lyssnat konstant på låten, men jag tror mig ändå kunna ge en rättvis bild av låten och hur pass köpvärd den är. Bakom låten står Monica Forsberg, Britt Viberg och Per Gessle och ja, den är bra.

Bäst med låten är nog att den känns smurfig. Tro mig, jag kan såväl ”Sommartider” och smurfarna. Jag skrev ovan att jag lyssnade mycket på Gyllene Tider sommaren 97. Innan dess lyssnade jag mycket, mycket på ABBA, men några år tidigare var det Smurfarna (med Klasse Möllberg) på kassettband och VHS (förvisso utan Klasse) som gällde. I och för sig anser jag fortfarande att Klasse Möllberg på besök i Smurfland är absolut bäst, men som sagt var fungerar Sommartider väldigt bra den också. Faktum är att jag nästan gillar ”Sommarsmurfar” bättre än ”Sommartider”, men det är nog för att jag som sagt var lyssnade lite för mycket på senare nämnda låt tidigare.

Produktionsmässigt känns låten välgjord och det är hyfsat med tyngd i låten. Samtidigt som låten känns tekniskt välgjord är den härligt barnslig och den balansen är inte helt lätt att uppnå. Här har i alla fall teknikerna lyckats bra då mixen känns fin och som sagt var balanserad. Även textmässigt är låten okej och inte helt olik originalet – smurfig men med rätt innehåll och känsla.

Den som gillar Smurfarna och har saknat dem sedan Smurfhits bör absolut kolla in antingen denna singel ”Sommarsmurfar” eller hela albumet ”Smurfparty” som sedan en vecka finns ute i välsorterade butiker samt hos de flesta näthandlare. Lite kortare sagt – köp skivan! Hela om du vet vad du vill ha – singeln om du ännu inte är övertygad.