10000000 – iOS

Tio miljoner, ett unikt namn för ett kanske inte helt unikt men väldigt roligt spel. Spelet är ett sådant där det gäller att genom att koppla ihop tre eller fler av samma sort ta bort diverse former från spelplanen.

I dessa spel ska man oftast bara ta bort kristaller för att samla poäng. Nu är fallet inte så simpelt utan här gäller det att utifrån given situation välja att ta bort rätt sorts ikoner. Det finns små ikoner för att anfalla med vapen, anfalla med magi, öka sitt försvar, samla trä eller sten och slutligen nycklar som behövs för att öppna kistor eller portar.

Så, vad syftar titeln på? Jo på den poäng man behöver för att klara spelet. Till en början verkar det hela extremt omöjligt och vägen mycket lång att gå. Här kommer rollspelsmomenten in och efter att ha samlat lite trä och sten kan du laga de rum där du sedan kan uppgradera ditt vapen, din sköld samt din utrustning. Det finns även rum att laga för att lära dig färdigheter samt ett rum där du kan brygga drycker vilka ger fina fördelar. Ju fler uppgraderingar du skaffar desto längre kommer du, men ju mer du uppgraderar desto dyrare blir det så det gäller att finna en bra balans.

Grafiken är klassiskt retroinspirerad och det passar som bekant mig perfekt. Allt är klart och tydligt och spelet är attraktivt och snyggt såväl på iPhone som iPad. Personligen spelar jag helst på ipad, men kontrollerna fungerar lika bra på båda enheterna. Ibland kan jag tycka att responsen är lite seg och inte helt tillfredsställande, men det beror nog mer på att jag är för snabb i mina drag än att det skulle vara något galet med spelet.

Jag har spelat igenom spelet och fann det extremt givande. Det kostar förvisso 15:- men har gett mig många timmars spelglädje och även om jag spelat mig till en respektabel poäng så kommer jag att återvända till spelet om inte annat för att spela om äventyret. Vidare hoppas jag självklart på uppdateringar med mer innehåll, men även om det inte blir verklighet så är jag oerhört nöjd med mitt köp.

Gillar du spel som Dungeon Raid eller Chuzzle (10000000 är typ desa spels kärleksbarn) så kommer nog detta att falla dig i smaken. Är du däremot en person som inte uppskattar dessa ”tre-i-rad”-spel bör du nog fundera på något annat spel.