Animal Crossing New Leaf – 3DS

juli 13, 2013

Första kontakten med Animal Crossing för min del var till Gamecube. Jag spelade och uppskattade det väldigt mycket och köpte således uppföljaren ”Let’s go to the city” när det släpptes till Wii. Varför vet jag inte, men det spelet föll mig inte alls i smaken och jag spelade det knappt alls. Det var nästan så att jag glömt bort hur roligt jag haft med originalet när ”New Leaf” utannonserades till 3DS men efter att ha läst om det bestämde jag mig för att jag på nytt ville umgås och fröjdas i djurens värld.

Det första jag slås av då jag öppnar förpackningen till New Leaf är att de tycks ha glömt bort att skicka med manualen. Efter en stunds undersökning inser jag dock att de instruktioner Nintendo anser oss spelare behöva ryms på ett litet oansenligt lite styvare papper inte större än att det ryms i fodralet till spelet. Detta känns som en besvikelse då manualen för spel annars varit ett nöje i sig att läsa.

Nåväl, bristen på skriftliga instruktioner kompenseras väl av det faktum att spelet är oerhört pedagogiskt i alla avseenden. Det är aldrig några tvivel om hur någonting fungerar utan allt förklaras på bra sätt. Tack vare detta passar spelet bra till en lite yngre publik, såvida den yngre publiken förstår engelska. För att fungera för mindre barn hade svensk översättning samt ”riktigt” tal givetvis varit att föredra men man kan inte få allt. Oavsett hade mina barn inte fått spela spelet i den åldern – de skulle ju, hemska tanke, sannolikt hugga ner alla träd och springa sönder blommorna i byn på mindre än fem minuter.

Spelet börjar med att du sitter i en rälsbuss på väg mot okänt mål. Framför dig har du en katt som börjar ställa frågor om ditt namn, kön och vart du är på väg. Genom dessa frågor får du dels ställa in vem du är och vad din by heter men även ditt utseende kommer att bero på hur du svarar på de frågor du får. En nyhet mot seriens tidigare delar är att kartan över din by nu är valbar, du får se ett antal kartor och själv bestämma vilken du vill ha – det uppskattas!

Efter att ha valt det du ska anländer du till din by och välkomnas som byns nya borgmästare. Flott värre och tydligen mycket oväntat. Som borgmästare förväntar du dig kanske en tjusig bostad bekostad av medborgarnas skatteintäkter, glöm genast sådana tankar. Istället får du spendera din första natt som borgmästare i tält medan du betalar av det lån du får på den bostad du väljer att köpa. Rättvist och bra, ingen särbehandling alls!

Som borgmästare får du göra vissa val. Du bestämmer vad som ska byggas och när och du kan även välja att införa speciella ”regler” för byn, själv har jag valt att butikerna ska vara öppna tre timmar längre om kvällarna, detta då jag spelar mer om kvällarna än om mornarna. (Dock lite trist att ingen butik är öppen då jag startar spelet de där tio minuterna innan jag börjar mitt riktiga jobb i den verkliga världen.) I övrigt behandlas du inte annorlunda för att du är borgmästare utan får springa ärenden, större och mindre åt dina grannar, tjäna dina pengar genom att fiska, fånga kryp, samla snäckor och så vidare. De saker du hittar eller få kan du sedan sälja till någon av byns butiker. En del saker såsom insekter, fisk och fossiler kan du skänka till byns museum och på så sätt bygga upp en fin samling saker.

Dina grannar kan du som sagt var springa ärenden åt. Dessbättre sker detta inte lika frekvent som i Gamecube-varianten vilket känns ganska så skönt, det blir mer balans som det är nu. Det kan vara så att någon vill att du lämnar ett paket till någon annan, men det upptar inte stora delar av dagen utan händer sporadiskt. Ett annat sätt att interagera med grannarna är genom brevskrivning. Alla älskar brev i Animal Crossing-byn och det verkar inte som att de små djuren kan få nog av brev, speciellt inte om du bifogar någon liten present. I övrigt tycker djuren om att komma på samt få besök och de vill gärna veta vad du tycker om deras bostäder.

På tal om bostäder, en rolig detalj är att husen i denna version kan byggas var du vill till skillnad mot Gamecube-varianten där det bara fanns fyra platser att välja på. När du sedan väljer att bygga ut ditt hus kan du lägga till våning samt lägga till rum och källare. Efter ett tag går det även bra att ändra fasad, dörr med mera på huset vilket så klart är kul. En jury finns också som bedömer inredningen i ditt hus. Här gäller det att samla set av saker samt ställa saker av vissa färger i rätt väderstreck. Detta moment är jag inte så noggrann med än så långe, men det kommer kanske senare.

Det mesta kan förändras i New Leaf, nya butiker dyker upp och de existerande expanderar. Just detta har ju funnits med sedan tidigare, men det gör det inte mindre spännande. Om spelet vid starten känns lite fattigt så är det bra att veta att det kommer mer efter hand, det tar bara lite tid. Att lägga tid i spelet har jag dock aldrig funnit som ett problem då jag spelar det väldigt mycket. Det dyker upp saker och det känns som att det alltid finns saker att göra vilket är roligt och belönande.

Något jag inte pratat om är skiftningarna i årstider. Vilken årstid det är bestäms av klockan i din 3DS. Jag har ju bara haft spelet när det varit sommar och således har jag bara provat sommarlayouten så att säga. (Jag vet att man kan ställa om klockan, men jag vill inte ”fuska”.) Det som händer är i alla fall att eftersom tiden går så sker olika evenemang, vissa bara en gång om året så det gäller att ha koll på kalendern. Vissa fiskar går bara att fånga under vissa månader och samma sak gäller insekterna vilket gör att hållbarheten blir väldigt lång.

Om du är uppkopplad mot internet kan du bjuda in eller bli inbjuden till andras byar. Här gäller det dock att tänka sig för då allt som görs sparas. Tänk alltså på att om du bjuder in någon du inte känner så kan denne således hugga ner alla dina träd och det är ju inte kul – bjud in med förstånd med andra ord. Tänk också på att behandla andras byar med respekt och förstör inte med flit andras planteringar. Om du nu vill förstöra eller vara busig på annat sätt finns det ett drömläge i spelet. Det låses upp efter ett tag och du måste själv ta initiativet till att låta ägaren sätta upp ”butiken”. I drömläget kan du besöka andras byar och göra vad du vill där. När du lämnar byn är det hela bara en dröm så inget du plockat med dig får du behålla men ägaren kan heller inte se den eventuella förödelse du orsakat.

Om jag ska skriva någonting negativt om spelet så får det bli att musiken ibland kan kännas aningen repetitiv.

Jag tycker verkligen om New Leaf och just nu är det mitt favoritspel till 3DS!