Blood Brothers – iOS & Android

juni 16, 2013

Marknaden har helt och hållet svämmat över av gratisspel som sedan mer eller mindre kräver mikrotransaktioner för att hålla i längden. Blood Brothers är ett spel som precis följer den modellen, gratis till en början – rätt så dyrt om du vill komma långt.

Spelen av denna sort är oftast helt okej till en början men blir sedan långtråkiga om man inte betalar. Faktum är dock att jag kunnat spela detta väldigt länge helt utan att betala ett öre. Vad går då spelet ut på och vad handlar det om. Tja, det är ett spel där du har ett lag med monster (till en början tre men detta kan sedan utökas) som slåss mot monster antingen datormotståndare eller andra spelare. När du slagits mot en datormotståndare får du ibland möjlighet att med ”blod” fånga ett eller flera monster vilka om de fångas kan användas som egna monster.

När jag ändå pratar om monster. Monstren kommer i olika typer, de kan vara, ”common” ”uncommon” ”rare” och ”legendary”. Common och uncommon är lätta att hitta eller fånga. Rare-monster kan fångas ibland, men mycket sällan och ibland kan de dyka upp då man köper smumpmässiga monster. Själva köpandet av monster kan göras både med spelvaluta och riktiga pengar. Köper man monster med riktiga pengar är chansen mycket högre att man får ett väldigt kraftfullt legendary-monster, men det blir snabbt väldigt dyrt.

När man samlat på sig en hel del monster inser man att man har dubletter. Dessa kan i vissa fall ”paras” och då det sker får man ett bättre och kraftfullare monster. Alla monster som deltar i strid får sedan erfarenhet och kan höja sin nivå – ibland till 70, ibland högre. Varje monster har vidare en färdighet och denna kan i sin tur höjas till nivå 20. För att höja färdighetsnivån måste man offra andra monster.

Nåväl, det ovan rör säkert bara till det för vilken van spelare som helst. I spelet använder du i alla fall det lag du valt ut och går runt med detta på en karta. Ibland stöter du på monster, då och då hittar du en skatt och på ”tomma” rutor möter du ibland en riktig motståndare. Då en match mot en riktig motståndare ska ta sin början får du välja mellan tre olika motståndare. Du får se denna motståndares nivå och vilka monster denne har. Ibland känns själva matchningen väldigt orättvis, men det är så det är i dessa spel. Genom att vinna många matcher i rad ökar man sin ranking och kan även få fina föremål.

Så, hur begränsas då detta spel för att man ska vilja köpa saker för riktiga pengar. Ja för det första har man bara ett visst antal ”drag” att gå runt på kartan. Var femte minut får man alldeles gratis ett nytt drag men orkar man inte vänta kan man för riktiga pengar köpa drycker som ger tillbaka dragen snabbt. Själv ser jag inte detta som något problem då spelet faktiskt är roligast i små doser är det ändå skönt att då och då ta en paus och vänta på att få tillbaka dragen, men vill man spela länge blir det ett måste att lägga ut lite pengar, så är det. Vidare blir det efter ett tag så att de motståndare man möter är mycket kraftfulla och att då komma med en uncommon-drake en rare-apa och den legendary man börjar med blir helt enkelt inte hållbart. Lockande blir då att köpa en packe monster för riktiga pengar. Vad mer kan man göra, jo man kan köpa möjligheten att använda fler än tre eller fyra (låser man upp genom att spela äventyret) monster i strid. Vill man ha fem monster i sin formation kostar detta hela 1000 mobapoäng vilket kostar ca 150:- har jag för mig – en för mig absurd summa att lägga på detta spel.

Spelet är faktiskt ganska så kul. Jag har som sagt var inte lagt ut några pengar alls på det så för att vara gratis har jag fått många timmars nöje. Jag märker så klart ju längre jag kommer att det vore kul med lite vassare monster och bredare formation, men jag är snål och vill inte lägga flera hundra på den saken! Det finns en hel del att göra i spelet, dels huvudäventyret och nästan alltid pågår olika events där man kan hitta specialmonster. Det går även att kombinera monster, hitta nya färdigheter till de monster man har, höja nivån på färdigheterna och sist men inte minst försöka att klättra på pvp-stegen och få en tjusig flagga att skryta med.

Jag kan på sätt och vis rekommendera spelet för som sagt var har jag lagt många timmar på det. Å andra sidan är det något enormt hjärndött, själva äventyrsläget. Det hela går mest ut på att trycka på knappen ”Go” och ibland göra ett vägval. Jag har lagt många timmar på detta och jag vet ärligt talat inte om det är någonting positivt eller negativt. Prova gärna för det är gratis, men kom ihåg att hålla hårt i pengarna för mycket är väldigt dyrt i spelet! Vidare är jag så kluven inför betyget på detta spel då det som sagt var är gratis och ger många timmars underhållning. Å andra sidan är det enkelt och kräver inte alls mycket mer än att kunna trycka på en knapp. Story finns men den är inte direkt engagerande. Som sagt var gillar jag att då och då plocka upp det, men jag kan helt enkelt inte ge det högre betyg då det helt enkelt känns för hjärndött.

Blod Brothers

Blod Brothers

Blod Brothers