Card Crawl – iOS

april 12, 2015

Card Crawl är en patiens med rollspelsinslag kan man kortfattat säga. Spelet kostar 19:- på Appstore och är då ”komplett”, man behöäver altså inte ta fram plånboken och betala efter en timme eller femton, spelet är köpt och kan spelas oändligt mycket.

Spelet tar sin början på en pub. Du spelar kort mot någon som tycks ha smak för öl, i alla fall hälls det under laddtiden upp digital öl till ditt motstånd. Om detta gör motståndet smartare eller inte ska jag låta vara osagt, själv drack jag CocaCola då jag spelade, det gjorde mig skärpt.

Kortleken man spelar med består av 54 kort som känns igen från en standardkortlek. Vad som dock skiljer leken från en ”vanlig” kortlek är att vissa kort är föremålskort, vissa fiendekort och andra händelsekort.

Varje omgång spelas fyra kort ut. Utav dessa fyra måste du som spelare ”ta bort” tre utav dessa. Föremålsklort kan du ta upp på handen för att sedan använda mot fiender om det är ett svärd eller sköld. Får du en dryck kan du ta den till ditt föremålsförråd om du vill använda den senare eller direkt till ditt spelfält om du vill använda den direkt. Fiendekorten kan du slå ut antingen genom att använda ett upptaget vapen eller sköld. Hur mycket skada du gör visas utav ”värdet” på kortet. Är det en fyra du tagit upp kommer svärdet att göra fyra i skada. Är fienden du slåss mot fyra eller svagare kommer fiende och svärd att försvinna. Skulle fienden vara fem eller starkare kommer ditt svärd att försvinna och fienden ligga kvar, nu försvagad.

Det finns specialkort också, dessa måste man låsa upp och de gör lite extra speciella saker. Exempelvis kan ett kort skada en fiende för fem i värde och samtdigt hela din karaktär som förresten har 13 ”liv”. Ett annat kort skickar tillbaka ett valfritt spelat kort till kortleken, något som kan vara väldigt användbart när svårare finder dyker upp i början eller vid annan oläglig tidpunkt.

Jag tycker spelet är bra men lite för repetetivt och kort. Missförstå mig rätt när jag säger ”kort”, men som patiens tycker jag att jag ”vinner” lite för ofta. Kvar blir att slå mitt rekord och ofta hamnar jag på ungefär samma resultat – 54 guld. Då tröttnar jag. Grafiskt gillar jag spelet, där har jag inget att säga till om och det går pedagogiskt igenom hur spelet fungerar när man startar det första gången. Spelet är tydligt och enkelt att förstå.

Något jag önskar vore att man kunde välja hjälte, det skulle kunna ge spelet något mera variation, något det skulle må bra av tror jag. Missförstå mig rätt, jag gillar spelet men känner att för 19:- skulle jag vilja sugas in lite mer och hållas fast något hårdare. Men det kasnke kommer senare, spelet är trots allt relativt nytt på Appstore.

Betyg: 7/10