Crazy Cake Swap – iOS

juni 10, 2016

De börjar bli många nu – tre-i-rad spelen. Cake Swap är släppt av Zynga och kan laddas ner gratis till mobiltelefoner och surfplattor. Givetvis kan det även spelas på Facebook och liksom i de flesta andra spel kan du synka din telefon med Facebook så att du kan fortsätta på samma nivå oavsett vilken enhet du spelar på.

Cake Swap är som jag skrev ett sådant spel där man genom att byta plats på två bitar ska få tre eller fler bitar sammanlänkade. Då bitar eller block länkas samman försvinner dessa och någonting händer i spelet. Givetvis får du poäng men det kan också vara så att intilliggande stenar går sönder eller att gele sprids över nivån. Variationen är hyfsat okej i spelet, förutom att ha sönder stenar och sprida gele kan man guida figurer mellan dörrar, försöka att få ägg att landa i sina korgar med mera. Allt genom att byta plats på färgade block – eller bakverk rättare sagt.

När du klarar en nivå bestämmer din poäng hur många stjärnor du får. Maximalt kan du få tre stjärnor per nivå och du kan spela om en bana så många gånger du vill, ja så länge du har hjärtan. Hjärtan går åt när du inte klarar en nivå, då dina drag tar slut. I början händer detta inte särskilt ofta, men på senare nivåer går de fem liv man har åt förhållandevis snabbt. För att fylla på sina hjärtan kan man antingen be sina vänner på Facebook om hjälp eller köpa påfyllnad för riktiga pengar. Jag har varken köpt någon påfyllning eller bett någon vän om liv och har tagit mig till nivå 230 så det finns massor att göra utan att betala.

Jag tycker om spelet men det är trist att inte kunna köpa ”oändligt” med liv (mer än i en timme eller två) för en rimlig peng. I och för sig kan man se det som att man får naturliga pauser, men njä, jag vill kunna spela allt, när jag vill. Dock kan jag inte sticka under stol med att jag fått otroligt många speltimmar för de noll kronor jag betalade för spelet och kul har det varit. Och jag har heller inget emot att betala för spel, men jag känner att köpen i spelet inte känns riktigt vettiga utan allt för dyra. Dessutom är det lätt att av misstag använda valutan utav misstag om man exempelvis misslyckas med en nivå.

Den som gillar denna typ av spel kan säkert liksom jag få ut en hel del av det. Den som däremot avskyr i-app-köp eller betalväggar bör hålla sig borta. Även de som ogillar spel som gärna kopplar ihop sig med Facebook bör se sig om. Jag har förvisso kopplat mitt konto med facebook och aldrig råkat posta någon förfrågan eller tjatat om ett highscore, men jag vet att många vill slippa kopplas ihop över huvud taget.

En del i spelet som jag tycker är lite extra rolig är att man kan ta foto på sig själv, sina barn, kändisar eller vad man vill och använda som huvuden på karaktärer i spelet. Det har jag gjort och även om det ser rätt tokigt ut så är det ett skojigt tilltag kan jag känna. Givetvis kan även detta kopplas till Facebook om man godkänner det, men jag spelar på min telefon och har tagit bilderna med den.