Knights of Puzzelot

juli 1, 2014

Knights of Puzzelot är ett spel där du ska matcha tre eller fler bitar av samma sort för att ta bort dessa. Genren är mycket vanlig och i just detta spel är de symboler som ska matchas rollspelsorienterade. Du ska alltså matcha svärd för att attackera, sköldar för att bygga ditt försvar, drycker för att heala dig osv. Många av de spel som redan finns av denna typ är timerbaserade medan detta är dragbaserat – något som säkert tilltalar en hel del spelare då strategi väger tyngre än snabbhet.

Spelet är gratis att ladda ner och spela. Som så ofta när det gäller gratisspel finns det begränsningar för att man som spelare ska öppna plånboken och betala utvecklaren. Begränsningen ligger i att du har energipoäng vilka går åt när du spelar en omgång. Ju svårare nivå desto fler poäng går åt. Du kan vänta en viss tid för att återfå poäng så det är inget måste att lägga ut riktiga pengar. I spelet kan du även utrusta dig med vapen, sköld och hjälm. Dessa saker kan du antingen hitta i kistor under spelets gång eller helt enkelt köpa – för riktiga pengar.

Jag har spelet till karaktärsnivå 35 och nu börjar spelet i ärlighetens namn bli svårspelat utan att investera riktig pengar. Detta är synd då själva spelideen är bra och intressant. Grafiken är ganska enkel men välfungerande och tydlig. Den är inget utöver det vanliga men gör nog heller ingen besviken. En viktig del i dessa spel är ofta att spelet är tydligt så att man snabbt och lätt kan göra vettiga drag och inte missar sådana på grund av otydlig grafik. Något jag märkt av sedan några uppdateringar tillbaka är att spelet ”fryser” en kort stund med jämna mellanrum. Det är förvisso inte hela världen, men blir ändå jobbigt i längden. Det var inte på detta sätt tidigare så jag hoppas att det löses inom kort eller i alla fall inom en överskådlig framtid.

Som jag skrev har jag spelat detta spel förhållandevis långt och jag har lagt många timmar på det. Jag har inte köpt några kristaller eller vapen för riktiga pengar så jag har fått väldigt mycket spel för ”pengarna” måste jag erkänna. Ändå är detta inget spel jag kan ge ful pott då det kommer till betyg. Det beror främst på att spelet efter hand mer eller mindre kräver att jag betalar för att komma vidare i form av att köpa bättre utrustning. I andra hand beror det på att spelet som jag skrev fryser då och då. Det är bara för några sekunder åt gången men irriterar och förstör flytet i spelet.

Mitt betyg landar ändå på generösa 7/10 då jag ärligt talat spelat detta väldigt mycket!