ReignMaker – Mac OS X

april 17, 2015

Sedan jag provade Bejeweled och Zoo Keeper första gången har jag älskat tre-i-rad-spel! När sedan Puzzle Quest dök upp och blandade denna genre med RPG-element var jag så förtjust att jag höll på att spricka. Ett tag spelade jag väldigt mycket Puzzle Quest och dess uppföljare och jag har även spelat väldigt många spel med tre-i-rad-funktionalitet.

ReigmMaker hade jag sedan liggande i mitt Steambibliotek riktigt länge innan jag ens provade. Varför vet jag inte, en kombination av för mycket Serier på Netflix, WoW och däremellan barn och jobb är nog lösningen. Eller så hade jag bara glömt bort att jag skaffat det, det händer också.

Nåväl, ReignMaker är något så kul som ett tre-i-rad men med den tvisten att man dels har en by som kräver resurser och att man under spelomgångerna behöver göra rader för att slå motståndarna som kommer springande. Detta är väldigt kul och känns genomtänkt. Motståndet kommer gående från höger eller vänter och genom att göra ”rader” på motsvarande rad som fienden går attakerar man denne. I andra spel av liknande karaktär har vissa färger av stenar skadat medan andra helat och någon annan ökat motståndskraften. Här är det bara attack som gäller. Däremot dyker det upp helarunor och så kan man lägga ut färdigheter som kan användas på olika sätt.

Själva bydelen är kul. Dels har man byggnader som genererar resurser. Dessa kan uppgraderas för att kunna regenerera fler resurser och fler resurser innebär fler bybor något som möjliggör högre uppgraderingar. Man kan även värva och utbilda bybor till hjältar som hjälper till i strid.

Mellan striderna dyker det då och då upp dilemman (inget som stör strider) där man som ”ledare” får avgöra vad som ska ske. Kanske har någon hittat en gruva full med guld då ska man avgöra om denne ska få behålla allt guld, om man ska ta guldet till sig själv eller om byn ska dela på guldet. Att svara bra kan ge extra resurser så man gör klokt i att läsa vad som står och hoppas välja rätt.

Spelet erbjuder en hel del utmaning men känns hela tiden inspirerande och kul att fortsätta spela. Att utveckla och bygga upp en trevlig och välmående by känns skojigt och striderna är även de roliga. Sett ur ett tre-i-rad-perspekiv får spelet helt klart godkänt. Ibland känns det enkelt, men i och med att man måste tänka på vart man gör sina rader så blir det något pyssligare än exempelvis Bejeweled där man kan göra rader vart som helst och bara satsa på en bra poäng.

När fiender dör ute på ”fält” så lämnar de ibland efter sig guld, kistor eller bokrullar. Dessa ger extra guld och det går alltid åt. Något som under strider kan ge resurer är att utföra de miniuppdrag som ibland visas uppe i vänstra hörnet. Det kan röra sig om att slänga ett nät över en fiende eller kasta eldmagi fem gånger eller använda en vattenruna. Att göra något sådant brukar ge 1-5 resurser och det är inte mycket men oftast är utmaningarna ganska så anspråkslösa.

Jag har haft mycket glädje utav spelet så jag ger det ett bra betyg. Visst kunde grafiken vara lite mer sinslipad, men då det gäller, i strid är spelet riktigt vasst och kul och det är huvudsaken. Dessa spel är inte av typen som står och faller på lite utdaterad grafik så det ska jag inte hålla emot det.

Betyg: 9/10