Shoppe Keep

juni 10, 2016

I Shoppe Keep sköter du en butik med allt det innebär. Bland annat måste du inreda din butik med bänkar, bord, hyllor med mera. När dessa finns i din lokal behöver du köpa in saker att sälja, vänta på att dessa levereras, prissätta varorna och sedan placera ut dessa i din butik. Efter att du sedan sopat golvet och kontrollerat vad som kan tänkas behöva köpas hem är det dags att slå upp portarna och vänta på köphungriga kunder. Det speciella i Shoppe Keep är att alla kunder är någon slags spelhjältar såsom krigare, trollkarl, tjuv och så vidare. De är alla ute på jakt efter olika saker och hittar de inte vad de söker kan de bli sura och kasta andra varor omkring sig. I och för sig kan de mycket väl kasta sådant de söker också, detta ifall priset inte faller dem i smaken. Vidare händer det att kunderna inte alls längre vill vara kunder utan försöker att stjäla det de kom för att köpa. Den som gör det begår dock ett stort misstag för i världen Shoppe Keep är det fullt tillåtet att straffa den som stjäl med döden och det helt utan rättegång.

Nåväl, spelet är inte direkt snyggt till grafiken sett. Det är heller inte speciellt väloptimerat även om senare uppdateringar ordnat mycket av de problem som fanns gällande optimering. Dock tycker inte jag att man ska lägga för mycket vikt vid själva grafiken. Spelet är roligt och gillar man butikssimulatorer typ Recetterar så är detta det bästa jag hittat till Windows. Shoppe Keep var länge i ”early acess”-stadie men är sedan någon vecka tillbaka släppt i skarp version på Steam. Spelet kostar i dagsläget strax under hundra kronor vilket jag anser vara prisvärt. Själv har jag spelat i snart 39 timmar totalt och fler timmar kommer det alldeles säkert att bli.

Den som spelade spelet alldeles då det fick grön ljus på Steam och sedan inte tittat på det igen kan se fram emot många nya inslag. Bland annat har det lagts till ett antal hus i ”byn” där butiken ligger. Man har även en egen liten stuga med säng och hylla innehållande troféer. Det finns även soptunnor utplacerade i byn och i dessa kan man hitta diverse saker om man har tur. Craftingsystemet har även det uppgraderats och en hjälte som kan gå ut och utföra uppdrag samt hitta föremål finns också tillagt. Föremål som piffar upp butiken och gör den trevligare finns också att tillgå och så kan man även köpa robotar som kan fylla på tomma hyllor, dräpa tjuvar eller plocka upp föremål som oartiga besökare slängt omkring sig. Nytt är även att du kan köpa föremål av de som besöker din butik eller går förbi på gatan utanför. Du kan också muta de som annars invaderar din butik.

Det finns mycket att göra i Shoppe Keep och jag känner att tempot är lagom och bra. Efter ett tag kan spelet lätt kännas aningen repetitivt man robotarna kan till stor del råda bot på detta. Något du fortfarande måste sörja för själv är dock att laga dina inventarier, sköta beställningar samt sopa golven förutsatt att du inte har mattor. Mycket i spelet fungerar bra men jag har upplevt någon gång att mina robotar fastnar och att man manuellt måste fylla en hylla eller ett bord för att de ska återgå till sina stationer. Kanske är det jag som byggt för trångt men det är svårt att veta. Förbättringar görs hela tiden så detta problem är kanske just idag ett minne blott.

Jag kan verkligen rekommendera spelet om man känner att man vill ha något som liknar Recettear. Tyvärr får man inte själv ge sig ut och äventyra för att hitta föremål. Det är synd. Däremot får man pyssla och fixa desto mer med sin butik. Om du alls inte tål spelets grafiska stil kan det vara svårt att uppskatta spelet har jag dock märkt. För min del kvittar det dock. Sedan bör du också tänka på att spelet kräver mer än man kan tro på grund av den taskiga optimeringen. Jag spelade det exempelvis på en lite äldre iMac (bootcamp) och det var nära på ospelbart när man samlat ihop en del skelett på golvet.

En sak till. Spelet har stöd för kontroll men jag föredrar verkligen att spela med mus och tangentbord. Xbox 360-kontroll fungerar dock direkt så vill man spela något med kontrollstöd kan man välja Shoppe Keep.

Betyg: 8/10