Super Mario Bros 3, NES

Den första riktiga spelhypen som jag märkte av var den före och under releasen av Super Mario Bros 3. Nintendomagasinet som jag då var prenumerant och mycket trogen läsare av skrev spaltmeter om spelet och hyllade det som en kung. På grund utav alla lovord ville jag ha spelet så snart det getts ut i Sverige. I timtal kunde stirra på något av de många reportagen av spelet eller titta på bilderna till spelet i postorderkatalogerna. Redan tidigt var det känt att spelet skulle levereras i en knallgul låda och lagom nära releasedagen dök bilden på den mäktiga gula lådan upp i en Elloskatalog.

Någon dag efter det att kartongen offentliggjorts genom i mitt fall Ellos tjatade jag som vanligt om att jag ville ha spelet och jag fick till svar att vi kunde köpa det. Faktum var att mamma och pappa skulle köpa spelet då jag och brorsan var i skolan redan dagen efter, vi var glada den dagen kan jag nämna. Då vi kom hem dagen efter satt mamma i sovrummet och spelade. För tillfället var spelet pausat och bara en helsvart bild med ordet ”Paused” syntes. Genast ville vi se spelet och mamma startade det. Besvikelsen var total. Istället för Super Mario Bros 3 hade de köpt Dr. Mario eftersom Super Mario Bros 3 varit slutsålt… Senare blev Super Mario Bros 3 beställt från Ellos och dagen de damp ner i brevlådan var en lycklig dag.

Spelet var som jag skrev otroligt hypat och så snart jag ägnat det lite tid förstod jag precis varför det varit hypat.  Spelet var verkligen den perfekta uppföljaren till ”Super Mario Bros” som ”Super Mario Bros 2” aldrig blev. Del tre i serien visade sig innehålla allt det det tidigare spelet haft fast snäppet vassare och mer. Det fanns gott om nya föremål och grafiken var ett stort steg framåt för Nintendo. Då det i Super Mario Bros endast fanns svampar, eldblommor och stjärnor att samla på fanns nu allsköns olika saker att hitta – alla med spännande egenskaper såsom en stövel, grddräkt samt hammarkunskap. Den största förändringen låg dock inte i grafik eller föremål utan i sättet karaktären tog sig mellan nivåerna och samtidigt kunde göra aktiva val för att ta en personlig väg.

Kontrollen i spelet var minst lika stabil som den i Super Mario bros dvs. mycket exakt. Karaktären följer mig dit jag vill på en gång vilket känns tacksamt. Spelet har även blivit rejält mycket större och även musiken har fått sig ett lyft. Spelet har även blivit ganska mycket svårare och ger även de bättre spelarna en utmaning.

Jag har spelat väldigt mycket Super Mario Bros 3 och spelar det mer än gärna än idag. Eftersom spelet innehåller massor av nivåer håller det länge. Kartan och valen möjliggör även egna val av vägen vilket gör det hela extra spännande eftersom vägen till prinsessan nu kan varieras enormt mycket. För att snabba upp processen för den som spelat spelets första delar mycket eller helt enkelt har bråttom har varpflöjtar lagts till. Genom att vissla i en flöjt så kan du hoppa över hela världar och därmed nå ditt mål snabbare. Oavsett hur mycket du hoppar över kommer dock spelet att ta mellan 20-30 minuter som minst vilket är positivt. Att spela igenom samtliga nivåer tar med andra ord långt längre tid.