This Diary Will Change Your Life 2005

De såkallade dassböckerna har länge cirkulerat i de svenska bokhandlarna och varit givna succéer som presenter till olika högtidsdager. Jo, jag har själv fått en dassbok i present samt givit bort en (annan naturligtvis) till en moster som fyllde år. Och de är hyfsat trevliga, i alla fall bitvis, det kan jag nog sträcka mig till att säga. Den här recensionen handlar dock inte om någon dassbok utan snarare om en kalender.

Den här kalendern är inte som vilken kalender som helst utan den här kommer att förändra livet för en vare sig man köper den eller inte. Just den biten fick mig nyfiken så jag slog till och köpte en. Jag köpte boken lite innan jul men jag ville inte läsa för mycket i den innan det nya året så den fick börja sitt liv hos mig stående orörd i bokhyllan. Vid nyår tog jag dock fram boken och av någon anledning hamnade den på toaletten. Nu var inte det något dumt ställe för den för både jag och min man är högst eniga om att den passar bra att läsa då man sitter där.

Att den passar så bra på toaletten har att göra med att man för var dag har ett uppslag att läsa. Det man får läsa är vad man ska göra under dagen för att förändra sitt liv. Det kan röra sig om i princip vad som helst, det enda man vet helt säkert är att det är helgalet det man ska göra. En dag ska man exempelvis specialbehandla en av sina tår medan man en annan dag ska peka finger åt folk lite i smyg men ändå fullt synligt. Det är underhållande att läsa boken men jag vet inte om man kan rekommendera folk att göra allt som står. I och för sig kan jag garantera att livet kommer te sig annorlunda efter ett år som slav under en bok, men frågan är om det är en förändrig i positiv riktning.

Bokens upplägg är smart, en ny text för var dag, gärna i kombination med en stor bild. Vissa dagar består av kortare texter medan man andra dagar får stanna till lite längre för att hinna igenom den text man tagit sig an. En helg ska man bland annat spendera till att lära sig ”speed Reading” samt applicera sin kunskap på Krig och fred. Sådant tar lite tid att läsa, inte för att Krig och fred på något sätt ingår, men instruktionerna tar sin tid att läsa bara de. I början av boken finns en liten tabell där man varje dag ska föra in hur man mår vilket är riktigt skojigt initiativ till interaktion med boken. Ja, så är det boken genom, man uppmuntras till att göra allt möjligt och omöjligt. En dag ska man gå och DNA-testa sig för att sedan jämföra med den DNA-kord de har i boken, den som sedan är närmast vinner en massa pengar. DNA:et är hämtat från en gammal tandborste från en soptipp påstår de så särskilt aktuellt för oss i Sverige är det kanske inte. (Då boken inte är svensk)

Som kalender fungerar boken bra om man inte har allt för mycket att anteckna varje dag. Personligen tycker jag att det är synd att ha den som kalender då den ju tjänstgör som dassbok hemma hos mig. En idé är att anteckna toalettära angelägenheter i boken men det är bara ett tips och inget jag själv använder den till.

Det mest negativa med boken är att den inte håller samma höga kvalité boken igenom. Vissa dagar är helroliga, man får göra ett psykoanalytiskt test som blir riktigt rolig då det finns en bild på en sol som stiger upp bakom ett berg. Man ska då svara på om solen stiger upp, ned eller något annat. Till saken hör att det på bilden står ”Soluppgång”. Naturligtvis begriper inte den engelskspråkiga delen av världen vad det betyder men för alla oss i Sverige blir ju svaret självklart. Andra dagar då vi blir uppmuntrade att exempelvis amputera kroppsdelar eller liknande känns dock inte lika roliga, dessutom blir jag närmast illamående av den illustration som hör till.

Kvalitetsmässigt håller boken relativt hög klass med slittåligt papper som även fungerar bra att skriva på. Att det går bra att skriva på är högt angeläget då detta primärt är en kalender. Formatet är lite i största laget men det är å andra sidan motiverat med att den innehåller mycket information och bilder. Vill man ha roligt får man alltså vara beredd att ha en lite större väska för att få med sig kalendern. Jag vill dock påpeka att den här kalendern inte bör ses som vilken kalender som helst, kom ihåg att den inte är svensk och att de svenska helgdagarna därmed inte finns med. Omslaget är intressant, faktaspäckat kanske man kan kalla det och människor i din omgivning kommer troligtvis be att få titta i boken. Därför är det inte den bästa boken att skiva upp hemligheter i, men det bör man väl kanske inte göra i någon kalender.

Den här kalendern påminner mycket om de skolkalendrar man brukar kunna köpa med Nalle Puh och liknade som tema. Jag hade själv en från Okej då jag gick i högstadiet. I den trängdes popidoler och filmstjärnor med horoskop och sminktips. Personligen fördrar jag This Diary Will Change Your Life, men det är ju högst personligt. Är du fan av Nalle Puh eller hästar är en kalender om dessa troligtvis mest givande medan den här är rolig om man vill ha något annorlunda att läsa.

Kalendern är svårbeskriven, enklast är nog att titta på den hos din bokhandlare om de har några i lager. Jag köpte våran för under 150 kronor vilket kan tyckas som mycket pengar. Man kan dock jämföra detta med de 130 kronor jag fick betala för en het vanlig timkalender jag köpte att ha i studierna. Den kalendern innehåller ingenting annat än just möjlighet att skriva upp vad man ska göra när. Vill man ha mycket utrymme är en sådan kalender överlägset bäst. Har man dock inte så mycket att göra om dagarna är This Diary Will Change Your Life ett ruskigt hett tips. Som jag från början sa behöver man ju inte använda den som kalender, jag gör inte det och är helnöjd!

Observera att boken är helt på engelska, någon svenska översättning detta år kan heller inte bli aktuellt då en månad redan gått av kalenderåret.