Thoughts

juni 25, 2012

Vad Thoughts fyller för tomrum vet jag egentligen inte. Egentligen vet jag inte alls varför jag köpt det eftersom jag redan har mängder av ordbehandlare som jag fattat tycke för. Hur som var det något med Thoughts som jag föll för då jag testade demoversionen och därmed kunde jag inte hålla mig – ännu en ordbehandlare införskaffades!

Kort förklaring

För att förklara Thoughts funktion. Tänk dig en bokhylla. På bokhyllan står dina personliga böcker, en som kanske heter ”Budget” en som heter ”Dagbok” och en som heter ”Recept”. Detta är ganska så enkelt att ordna såväl i verkliga livet som i datorn med hjälp av mappar. Ibland är dock mappar inte tillräckligt, utan man vill ha det hela lite mer bokstavligt. Det är där Thoughts kommer in i bilden.

En början

Då jag först startar programmet möts jag av en bokhylla. På den finns en bok med några exempelsidor i. Genom att bläddra och läsa får jag snabbt inblick i hur programmet fungerar. Det hela är enkelt. Klicka på en bok för att öppna den. Då boken öppnas visas första sidan. Denna sida är nu redo att redigeras eller läsas. När texten på sidan är läst eller skriven och jag vill ha en ny sida – en ny text klickar jag på det lilla plustecknet längst ner till vänster. En ny sida dyker upp och högst upp får jag namnge den för att sedan klicka på sidan och börja skriva.

Själva vitsen med de flera böckerna är att kunna sortera olika sorters texter enkelt. Själv har jag en bok där jag samlar recensioner, en som vi samlade info i inför ett husköp och så vidare. Jag gillar det hela för det känns personligt och väldigt stilistiskt. Andra kan säkert finna det onödigt, men prova demoversionen är mitt råd.

Funktioner

Funktionerna i själva ordbehandlaren är okej. De är inte lika många som i ”Word” eller ”Pages”, men de känns väl avvägda och alldeles lagom. Själv saknar jag bara en sak och det är att kunna ställa in bildstorleken för bilder som dras in på sidan eftersom de inte alltid passar. Detta känns som en miss som antagligen kommer att rättas till i kommande versioner, men just nu är det enbart en brist då det i mitt tycke inte ska behövas ett externt bildhanteringsprogram för att ändra storlek på en bild.

I övrigt går det att ändra typsnitt och dess storlek samt utformning enligt standardmodellen. Det går att höger samt vänsterställa och centrera texten likväl som det går att göra den till ett block. Radavstånd går att ställa in även det och listor enligt olika modeller låter sig göras. Enklare tabeller kan skapas, länkar som öppnas i webbläsaren kan läggas in och som jag nämnde kan bilder enkelt användas.

Kalendervy

Den som vill ha koll på vilken dag en viss text skrevs kan med fördel använda kalendervyn. Då väljer jag ett datum och endast texter skrivna det datumet visas. Tyvärr finns i dagsläget ingen markör för vilka dagar som innehåller texter så det blir lite till att leta i blindo – även det en sak jag hoppas förändras i framtida versioner.

Filtyper

Nu är ju meningen att böckerna ska hållas intakta, men för de som vill exportera enstaka texter kan det vara intressant att veta som vilka filtyper detta är möjligt. RTF, PDF, Word, samt Open Document går det att välja på och det tycker i alla fall jag är hyfsat generöst!

Stabilitet

För mig har programmet alltid fungerat som väntat. Det har aldrig hängt sig eller visat sig bångstyrigt på annat sätt. Enda jag stört mig på sådär var innan jag förstått hur jag skulle ändra namn på en bok, men bara dubbelklicka på ”namnlös” på boken i bokhyllan så går det finfint att ändra dess namn.

Några sista ord

Kan jag då rekommendera detta program. Svaret är – ”självklart”! Det är såväl snyggt som användbart, översatt till svenska och fungerar ypperligt. Sedan om man känner att det inte är ett program som faller en i smaken så förstår jag om en annan ordbehandlare kan kännas mer motiverade att köpa. Dessbättre finns en bra demoversion att ladda ner för den nyfikne. Om programmet sedan ska köpas kan detta göras genom antingen programmets sajt eller ”App Store”.

Priset ligger på 300:- (240:- på Thoughts webplats) vilket kan kännas som i saftigaste laget och ska jag vara ärlig så går min gräns för vad jag skulle betala idag omkring 150-200:- vilket är vad jag har för mig att jag köpte det för även om jag inte kommer ihåg priset på rak arm.

Länk till Thoughts webbplats
Länk till App Store