Tiny Wings, iPhone/iPad

juli 13, 2012

Det stora spelet med den lilla fågeln har precis fått sig en stor och härlig uppdatering och därmed tänkte jag att en recension kunde vara på sin plats. Tiny Wings går kort sagt ut på att ta sig så långt som möjligt med en fågel.

Styrningen är lika enkel som bra. I nedförsbacke trycker man på skärmen för att öka farten. Strax innan det sedan blir uppförsbacke släpper man skärmen och fågeln får en skjuts upp och flyger iväg. Som jag redan antytt fungerar detta otroligt bra och det är verkligen denna typ av styrning som är riktigt bra och välfungerande på iPhonen.

Nytt med version 2.0 är spelläget ”Flight School”. Där väljer man en av fyra fåglar och tävlar sedan mot de andra tre. Detta läge spänner över tre öar med vardera fem nivåer. Placerar man sig på plats 1-3 låser man upp nästa nivå, kommer man sist får man spela om banan i jakt på bättre placeringar.

Detta spelläge är roligt, känns nytt och fungerar väldigt bra. Svårighetsgraden är välavvägd då det är hyfsat enkelt att placera sig på andra eller tredje plats medan förstaplaceringen är mer svåråtkomlig. Det är lagom frustrerande att ha en perfekt omgång på gång och så plötsligt störta ner i ett vattenhål och bli omkörd av två fåglar precis innan målgång.

Nåväl, när dessa nivåer är upplåsta och guldfiskarna hänger på väggen är det väl det klassiska läget som kommer att spelas. I detta ska man bara ta sig så långt som möjligt innan solen går ner, sedan är det slut. Det som blir så roligt med detta är den ständiga jakten på högst poäng bland kompisarna. En viktig del för att få en hög poäng – förutom att ta sig långt – är att klara av de uppgifter man får för att på så sätt få bättre multiplar på poängen. Uppgifterna kan vara av typen ”håll iPhonen uppochner och kom till ö nummer fyra” eller ”ta dig till ö nummer tre utan att använda boostmynt”. Detta spelläge tar inte slut annat än då tiden som sagt var tar slut, i princip kan man ta sig hur långt som helst det handlar om skicklighet.

Grafiken i spelet fick sig ett rejält lyft i och med version 2.0. Äntligen är spelet retinaanpassat och det är extremt läckert och skönt att spela. En rolig detalj är nivåerna vilka får olika färg och lite olika mönster varje gång, en liten sak men den gör mycket för designen. Jag spelar på en iPhone 4 och spelet flyter hur bra som helst, jag har inte haft några som helst problem.

Ljudet är väldigt bra. Soundtracket är skönt och jag lyssnar gärna på det även under längre spelsessioner. Även effekterna är helt okej och bidrar till helheten på ett mycket värdigt sätt.

Om jag ska sammanfatta så räcker det med tre ord – köp spelet nu! Aja, jag inser att den som inte gillar ”endless runners” kanske inte kommer att gilla spelet, men kom igen det kostar 7:- att testa, det är det väl värt. Spelet finns nu även till iPad och kostar då 22:- och jag kan avslöja att det är precis lika bra till plattan som till telefonen och garanterat värt 22:- flera gånger om! Den som liksom jag uppskattar dessa spel där man ska ta sig långt långt och slå highscores måste köpa detta helst redan igår.