Wii Fit, Wii

juli 1, 2012

Jag har lite mer än tio kilo kvar att gå ner efter graviditet och förlossning. Dessa funderade jag på hur jag skulle bli av med och eftersom man inte ska banta då man ammar så var någon diet inte att tänka på. Istället kom jag fram till att träning skulle vara det ända rätta och satsa på. Och nog kunde jag börjat jogga eller lyfta vikter, men inget av det är min grej. Eftersom vi just köpt en Wii -konsol blev därför valet enkelt och Wii Fit köptes lagom till min födelsedag. För omkring 1000 kronor får man Wii Fit, spel och balansbräda hem till dörren (eller sitt postkontor). Har man ingen Wi-konsol tillkommer även den kostnaden med omkring 2500, men de flesta som intresserar sig för Wii-spel antar jag redan har eller har planerat att köpa konsolen oavsett. Hur som helst kostar hela paketet minst 1000 kronor och maximalt omkring 3500 kronor. Dyrt eller ej kan givetvis diskuteras, men i åtanke bör man ha att ett gymkort eller årskort i simhall också kostar stora summor.

Okej, du har bestämt dig för att ge Wii Fit en chans? Det första du möts av är en animerad balansbräda som ber dig välja vilken Mii som ska företräda dig. Har du redan skapat ditt Wii-alterego är det bara att välja denna, i annat fall ombeds du göra detta. Efter detta steg får du väga in dig samt skriva in din längd och ålder. Efter det att ålder och längd noterats får du genomgå ett litet balanstest som avgör din kroppsliga ålder. Denna ålder ska ligga så lågt som möjligt och helst inte över din riktiga ålder då det är ett tecken på dålig kondition och styrka. Efter att balanstesten utförts får man veta sitt BMI samt vikt och i samband med detta får man sätta upp ett mål för viktförändring. En bra takt på viktnedgång sätts till 1,6 kilo per två veckor och detta säger i alla fall inte jag nej till. Varje dag får man sedan väga in sig samt göra ett balanstest där kroppsålder samt viktförändring registreras. Denna del är den lilla delen i spelet och kan genom att läggas till bland Wii-kanalerna nås även utan att skivan är i enheten.

Nu till spelets huvuddel, träningsmomenten. Dessa är uppdelade i Yoga, Muskelträning, Aerobic samt Balansövningar och innehåller alla ett stort antal moment. Ett moment kan vara att lära sig andas korrekt och samtidigt stå så stilla som möjligt eller att stå på ett ben. Andra övningar kan gå ut på att göra armhävningar mot balansbrädan eller hoppa backhoppning. Exakt hur många övningar det finns har jag inte räknat på, men de är många och oväntat varierande. Till sin hjälp har man även en personlig tränare som visar hur alla moment ska utföras och som finns där för peppning under momenten sedan utförs.

Då man spelar får man träningsmynt – ett per minut man aktivt tränar. Efter 30 ihoptjänade mynt öppnar man sedan ett nytt träningsmoment eller en ny svårighetsnivå för ett redan upplåst moment. Detta samt det faktum att i alla fall jag vill förbättra mina resultat på topplistan gör att jag fortsätter nöta på såväl poäng som kilon.

Grafiskt sett är spelet varken någon besvikelse eller något att jubla över. Det är mediokert, stilrent och väldigt förra generationen. Ärligt talat låter det värre än det är då grafiken inte är något jag bryr mig om då jag spelar. Instruktionerna är tydliga och gränssnittet helt okej och det är det viktiga i denna typ av spel anser jag. Inte heller ljudet känns något vidare upphetsande, men precis som med grafiken känns det inte som det spelar någon roll.

Sammanfattningsvis kan jag säga att Wii Fit är ett bra spel som i alla fall motiverar mig att röra lite mer på mig. Sedan händer det att jag hoppar över träningen men det skulle jag nog göra också om jag hade investerat i ett gymkort. Vidare säger kritiker att det man kan göra på balansbrädan även kan göras helt gratis utan brädan eller på viken bräda som helst. Detta är inte något jag ska säga emot, men grejen med Wii Fit är att man får respons, grafik och grafer över hur väl man lyckats. Visst kan jag hålla med om att joggning på stället med Wii-kontrollen i fickan inte riktigt kan mätas med ”riktig” joggning men svettig kan jag garantera att man i vilket fall blir.

Nej, jag gillar spelet skarpt och hoppas att jag kommer att uppnå mitt mål på dryga tio kilo minus under drygt två månader. Hittills har det inte gått något vidare, men så har jag väl slarvat en hel del också. Å andra sidan är det roligare att sköta träningen när kurvorna visar en att det går åt rätt håll och det gör de oftast i Wii Fit om man bara tränar 30-60 minuter några gånger i veckan till varje dag.