Att skriva recensioner

juni 29, 2012

Att förklara processen – författandet av en recension är har jag insett ganska knepigt. Inte för att det är speciellt svårt eller känsligt utan för att det tycks finnas lika många metoder som recensenter. Hur många exempel i kurs och skolböcker jag än läser finner jag sällan recensioner skrivna efter mönstret. Frpgan är då om det ä någon större idé att lära ut någonting som sedan inte följs eller är det på det stora hela nödvändigt att kunna grunderna och strukturen för att kunna finna sin egen stil? Jag har nu funderat en ganska lång stund och kommit fram till att jag kommer att presentera lite av varje i denna avdelning – därav del 1 i rubriken.

För att komma igång med själva recensionen är en god idé att presentera den författare, regissör eller producent som ligger bakom den produkt som ska recenseras. Är det en bok kan detta göras genom att man berättar vad författaren tidigare skrivit eller om det är en ny stjärna på himlen som skådats. Gäller det en film är information om idigare filmer, lyckade som misslyckade värda att ta upp och i spelvärlden gäller detsamma. Då detta är presenterat kan man gå in och berätta lite om bakgrunden till produkten om man känner till den. Här kan första stycket sluta i recensionen och läsaren ska då ha greppat med vem eller vilka man har att göra med och vad jag egentligen recenserar. Försök att inte gå in i för många detaljer utan se den här delen som en lättare inledning på vad som ska komma. Kom ihåg att då det gäller rena faktadetaljer som tidigare produktionen är det mycket viktigt att vara exakt och ha kontrollerat sina källor.

Som andra stycke i recensionen passar en presentation av karaktärerna i produkten in. Tala gärna om vem som är huvudperson, vilka denne har att göra med och vem som är värsta fienden. Detta gäller såväl bok som film och spel eftersom de alla oftast innehåller en eller flera karaktärer. Här är det ett måste att vara exakt i beskrivningarna och förklara målande om deras egenskaper utan att röja för mycket av historien. Få människor tycker om att få handlingar förstörda så gäller recensionen en deckare exempelvis är det olägligt att avslöja mördaren utan istället räkna upp de misstänkta exempelvis och beskriva dessa människors karaktär. Beskriv gärna hur de människor man har att göra med fungerar på såväl ett fysiskt som psykiskt plan. Även här gäller det att vara finkänslig och inte avslöja för mycket. Som avslutning av stycket kan en liten egen kommentar om karaktärerna passa in, om man tycker de handlar förnuftigt, omoget eller liknande ganska subjektiva åsikter. Att även förklara skillnader från tidigare spel, filmer eller böcker kan också vara av hög vikt då kanske rollfiguren blivit äldre.

Handlingen som detta stycke kan behandla måste man vara varsam med. Huvudmoment bör tas upp, men detaljer vill ofta läsaren själv upptäcka. Att kommentera detaljrikedom eller liknande är dock mycket lämpligt att göra. Om inte annat för att göra läsaren intresserad. När handlingen beskrivs är det smart att välja ut episoder som läsaren inte blir förvånad över, givna situationer som från början är kända. Dessa är det sedan bara att gå in på och utifrån dessa beskriva vad som är karakteristiskt och speciellt samt få in moment av beskrivning i hur produktionen i stort förlöper.

Nu kommer biten där miljöer, genre, jargong och annat bör behandlas. Vilken värld befinner vi oss egentligen i, då det gäller exempelvis fantasy eller annat där vi tas med till en annan plats. Hur pratar och är personerna, används slang för att beskriva en attityd möjligtvis eller beror slangen på att författaren högst osannolikt inte kan stava eller välja rikssvenska ord. Kort sagt, vad i texten (bilden, spelet) bär fram den karakteristiska i boken, filmen eller spelet. Skriv upp detaljer som är lyckade och mindre lyckade i produktionen och förklara vad som fångat dig ifall någonting gjort det. Hur förmedlar en författare en känsla som inte finns i orden utan som du känner när du läser? Svåra frågor att besvara, men att gå in på hur en författare fungerar är ofta intressant för att ge recensionen flera dimensioner.

Nu är det dags för den lite friare delen. Berätta vad du känner, vad du gillar och ogillar. Skriv personligt och utveckla gärna sådant du redan tidigare tagit upp. Kom dock ihåg att tänka på vilken genre du recenserar så du inte ger en komedi dåligt betyg för att den inte fungerar som actionfilm eller liknande. Dra ärna paralleller med andra filmer, spel, böcker eller vad du nu skrivit om.
Du kan sedan skriva en summering om du vill, men det är högst personligt (liksom samtliga andra delar också) och valfritt. Vissa gör det, andra inte.